Aineistonhallintasuunnitelma Suomen Akatemian rahoituksen ehto – Turun yliopiston data-asiantuntijat tutkijan apuna

05.04.2023

Suomen Akatemian myöntämän rahoituksen ehtona on, että vastuullinen tutkija toimittaa aineistonhallintasuunnitelman Suomen Akatemialle kahdeksan viikon kuluessa saamastaan myönteisestä rahoituspäätöksestä. Tutkijan lisäksi myös Turun yliopiston ja tutkijan yksikön tulee sitoutua suunnitelman sisältöön ennen kuin rahoitus voidaan hyväksyä vastaanotetuksi. Aineistonhallintasuunnitelmassa kuvattujen toimenpiteiden on oltava toteutettavissa suorituspaikassa ja niiden tulee noudattaa hyvää aineistonhallintatapaa. Yliopiston data-asiantuntijat ovat tutkijan tukena aineistonhallintasuunnitelman laatimisessa.

Turun yliopiston prosessi myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen

Kun Suomen Akatemian syyskuun haun päätökset on julkaistu, yliopiston data-asiantuntijat ottavat henkilökohtaisesti yhteyttä rahoituksen saaneisiin projektin vastuullisiin tutkijoihin ja kertovat tuesta, jota yliopisto tarjoaa aineistonhallintasuunnitelman tekoon. Projektin vastuullisen tutkijan tulee toimittaa aineistohallintasuunnitelman ensimmäinen versio yliopiston asiantuntijoille osoitteeseen openutu@utu.fi kolmen viikon kuluessa siitä, kun tieto myönteisestä rahoituspäätöksestä on tullut, jotta suunnitelma ehditään asianmukaisesti kommentoida. Suunnitelman tekemiseen suositellaan käytettävän DMPTuuli-työkalua.

Openutu-palveluosoitteen data-asiantuntijat yliopiston kirjastosta, IT-palveluista, lakipalveluista ja tutkimusedellytyksistä ovat tutkijan tukena ja auttavat muokkaamaan suunnitelmaa tutkimusprojektin aloitusvaiheen mukaiseen muotoon. Tarvittaessa voidaan järjestää myös työpajoja, joissa kirjaston asiantuntijat yhdessä tutkijoiden kanssa hiovat aineistonhallintasuunnitelmia. Kun tutkija ja suunnitelmaa kommentoineet asiantuntijat katsovat, että suunnitelma on valmis, projektin vastuullinen tutkija lähettää suunnitelman

1. openutu@utu.fi palveluosoitteeseen ja
  2. tiedekuntansa tai laitoksensa controllerille palveluosoitteeseen controller@utu.fi
  3. sekä lisää suunnitelman SARA-järjestelmään

Tieto SARA-järjestelmään tallennetusta aineistonhallintasuunnitelmasta lähtee automaattisesti suorituspaikan edustajalle, joka sen jälkeen voi hyväksyä rahoituksen SARA:ssa.

Projektin vastuullisen tutkijan olisi hyvä lähettää aineistonhallintasuunnitelma myös suorituspaikan edustajalle, usein laitosjohtajalle, hyvissä ajoin ennen aikarajan umpeutumista, jotta rahoituksen vastaanottava yksikkö voi sitoutua aineistonhallintasuunnitelmassa kuvattuihin asioihin.

Lisätietoa ja ohjeita aineistonhallintasuunnitelman tekoon

Luotu 05.04.2023 | Muokattu 05.04.2023