Aineistonhallintasuunnitelma Suomen Akatemian rahoituspäätöksen maksatuksen ehtona – TY:n DMP:n hyväksymisprosessi ja kesän aikataulut

17.05.2021

Syksystä 2020 lähtien Turun yliopiston sisäiseen hyväksymisprosessiin Suomen Akatemian myöntämän rahoituksen vastaanottamisessa on tullut merkittäviä muutoksia. Rahoituksen ehtona on, että aineistonhallintasuunnitelma (jatkossa DMP) on toimitettava Suomen Akatemialle myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen ja yliopiston sekä yksikön tulee sitoutua suunnitelman sisältöön. Turun yliopiston tutkimuksen tukipalvelut auttavat myönteisen rahoituspäätöksen saanutta tutkijaa DMP:n teossa. Jotta tarjottu tukipalvelu on mahdollisimman hyvää, haluamme muistuttaa tulevan kesän aikatauluista.

Turun yliopiston prosessi myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen

Varsinainen prosessi on kuvattu yliopiston intran uutisessa (kirjautuminen utu-tunnuksella)

Yliopiston datatuen asiantuntijat ottavat henkilökohtaisesti yhteyttä projektin vastuulliseen tutkijaan rahoituspäätösten jälkeen. Sen jälkeen projektin vastuullisen johtajan tulee lähettää DMP:n ensimmäinen versio 3 viikon kuluessa kommentoitavaksi kirjaston, tutkimuksen IT:n, lakiasioiden ja tutkimusedellytysten asiantuntijoille osoitteeseen openutu@utu.fi. DMP:n tekemiseen suositellaan käytettävän DMPTuuli-työkalua.

Openutu-palveluosoitteen asiantuntijat kommentoivat suunnitelmaa ja auttavat tutkijaa muokkaamaan suunnitelman tutkimusprojektin aloitusvaiheen mukaiseen muotoon. Suunnitelman muokkaukseen voi kulua aikaa tapauksesta riippuen 1-2 viikkoa.

Koska yhteisten palveluiden lomat ajoittuvat heinäkuulle, on varsinkin niiden tutkijoiden, jotka saavat rahoituspäätöksen toukokuun lopulla tai kesäkuun alussa otettava huomioon, että kommentointipalvelua ei pystytä antamaan riittävän laajalla asiantuntemuksella kesäkuun (30.6.) jälkeen. Siksi näiden tutkijoiden tulisi myönteisen rahoituspäätöksen saatuaan lähettää ensimmäinen DMP:n versio mahdollisimman pian palveluosoitteeseen openutu@utu.fi.

Kommentoitu aineistonhallintasuunnitelma on toimitettava Suomen Akatemialle kahdeksan (8) viikon kuluessa myönteisestä rahoituspäätöksestä.

Kommentoinnin lisäksi järjestämme halukkaille tutkijoille DMPTuuli-työpajoja, joissa tutkijat voivat esittää aineistonhallintaan liittyviä kysymyksiä. Työpajoissa ovat mukana yliopiston tutkimuksen palveluiden asiantuntijat (IT, lakipalvelut, tutkimusedellytys, kirjasto).

Lisätietoa: openutu@utu.fi, controller@utu.fi

Luotu 17.05.2021 | Muokattu 17.05.2021