Akateemikko Kaisa Häkkinen Greifswaldin yliopiston kunniatohtoriksi

22.01.2021

Turun yliopiston suomen kielen professori emeritalle, akateemikko Kaisa Häkkiselle myönnetään saksalaisen Greifswaldin yliopiston kunniatohtorin arvo lokakuussa 2021. Tuolloin tulee kuluneeksi sata vuotta siitä, kun Greifswaldin yliopistoon perustettiin suomen kielen lehtoraatti.

Akateemikko Häkkinen on Greifswaldin yliopiston suomen kielen tutkijoiden tärkeä pitkäaikainen yhteistyökumppani, joka on ansioitunut paitsi kielentutkijana myös arvostettuna tieteen yleistajuistajana.

Häkkinen on kuulunut jo vuosikymmenten ajan tieteellisesti tuotteliaimpiin ja yhteiskunnallisesti vaikuttavimpiin suomalaisiin kielitieteilijöihin. Häkkisen keskeisimpiä tutkimusaloja ovat suomen kielen historia ja kehitys, äänne- ja muotorakenne, suomen kielen sanahistoria, etymologia ja kielentutkimuksen oppihistoria.

Häkkinen on tunnettu erityisesti etymologisista ja sanahistoriallisista tutkimuksistaan. 2000-luvulla hän on perehtynyt erityisesti vanhaan kirjakieleen ja Agricolan kielen tutkimukseen. Häkkinen on myös arvostettu yliopistopedagogi. Hänen julkaisuluettelonsa sisältää yli 750 julkaisua ja monet hänen julkaisuistaan on palkittu. Tasavallan presidentti myönsi Häkkiselle akateemikon arvonimen marraskuussa 2020.

Greifswaldin yliopiston filosofinen tiedekunta painottaa tiedotteessaan, kuinka Greifswaldin suomen kielen lehtoraatin 100-vuotisjuhla sopii erinomaisesti suomalaisen tieteentekijän nimittämiseen kunniatohtoriksi. Vuonna 1921 Greifswaldin yliopistoon perustettiin ensimmäinen saksankielisen alueen suomen lehtoraatti, vuonna 1976 ensimmäinen saksalainen fennistiikan professuuri.

Lehtoraatin juhlavuoden kunniaksi Greifswaldin yliopistossa on suunnitteilla syksyksi 2021 sekä fennistiikan kansainvälinen syyskoulu että saksankielisen alueen yliopistojen suomen opettajien työseminaari.

Luotu 22.01.2021 | Muokattu 08.10.2021