Akatemialta lähes kaksi miljoonaa euroa oppimisen ja osaamisen tutkimiseen

25.11.2013

Turun yliopisto menestyi Suomen Akatemian "Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen" -rahoitushaussa. Yli 1,9 miljoonan euron rahoitus jakautuu kolmelle hankkeelle, joita johtavat professorit Marja Vauras, Erno Lehtinen ja Risto Rinne.

​Suomen Akatemia jakoi tukea projekteille, joissa tutkitaan oppimisen ja osaamisen kehittymistä ja kehittämistä tulevaisuudessa. Lähes 20 prosenttia rahoituksesta osoitettiin Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan hankkeille.

​Professori Marja Vauras tutkimusryhmineen sai yli 730 000 euron rahoituksen hankkeelleen Luonnontieteiden oppimisympäristöt tulevaisuuden koulussa.

Tutkimus testaa digitaaliteknologiaa hyödyntäviä tutkivan oppimisen ympäristöjä ja se toteutetaan kansainvälisenä yhteistyönä. Tavoitteena on edistää lukiolaisten motivoitumista ja sitoutumista kemian ja biologian opiskeluun sekä tukea heidän kykyään rakentaa yhteisöllistä, tieteellistä ymmärrystä opiskeltavista asioista.

Tuloksia on tarkoitus hyödyntää myös opettajankoulutuksessa ja valtakunnallisen opetussuunnitelman kehittämisessä.

Siltoja kouluoppimisen ja arkipäivän välille

Noin 720 000 euron rahoitus myönnettiin akatemiaprofessori Erno Lehtisen hankkeelle Tulevaisuuden matemaattisen ajattelun kultivointi.

Lehtisen mukaan kansalaiset ja työntekijät tarvitsevat matemaattisia taitoja uusissa tilanteissa, jotka eivät ole perinteisellä tavalla matemaattisia. Yhä tärkeämpää on ymmärtää, miten vaikkapa taloudellisia, yhteiskunnallisia tai teknologisia tapahtumia kuvataan ja mallinnetaan matemaattisesti.

Tutkimushankkeessa pyritään löytämään sellaisia pedagogisia keinoja ja oppimisympäristöjä, jotka auttaisivat rakentamaan siltoja kouluoppimisen ja arkipäivän tilanteiden välille. Tutkimus pohjautuu vankasti tutkimusryhmän aiempiin matemaattisen ajattelun kehittymistä koskeviin löydöksiin.

Kansainvälinen näkökulma koulutuksen uudistukseen

Professori Risto Rinteen johtama hanke Laadunvarmistuksen ja arvioinnin poikkikansalliset dynamiikat Brasiliassa, Kiinassa ja Venäjällä sai lähes 450 000 euron rahoituksen.

Tutkimuksen kohteena olevia maita on luonnehdittu "tulevaisuuden yhteiskunniksi". Tarkoituksena on tutkia sitä, miten arviointipolitiikat ja oppimisympäristöt niissä muotoutuvat. Tutkimus toteutetaan konsortiossa, johon kuuluu suomalaisten asiantuntijoiden lisäksi tutkijoita jokaisesta kohdemaasta.

Onnistuessaan projekti avaa uusia näköaloja paitsi koulutuksen uudistamiselle, myös koulutusviennille.

Teksti: Katja Kontu
Kuva: Hanna Oksanen