Apulaisprofessori Peter Boström valittiin vuoden syöpälääkäriksi

23.11.2023

Syöpäsäätiö on valinnut vuoden 2023 syöpälääkäriksi urologian ylilääkäri, apulaisprofessori Peter Boströmin.

Kuvaaja/Tekijä

Hanna Oksanen

Vuoden syöpälääkäri -tunnustuksen saanut LT Peter Boström toimii ylilääkärinä ja palvelualuejohtajana TYKS urologian klinikalla ja apulaisprofessorina Turun yliopistossa.

Hänen erityisosaamisalueitaan ovat urologiset syöpäsairaudet mukaan lukien eturauhassyöpä, munuaissyöpä, virtsarakkosyöpä sekä kivessyöpä. Taustalla hänellä on urologisen onkologian eli urologisten syöpien erikoiskoulutus (2009-2011 Princess Margaret Cancer Center, Toronto, Kanada). Tutkimuksessaan hän on keskittynyt erityisesti virtsarakon ja eturauhasen syövän kuvantamiseen sekä ennustetekijöihin.

– Eturauhassyöpä on massiivisen yleinen, kaikkialla länsimaissa yleisin syöpä, ja syöpäkuolleisuuden aiheuttajana kärjessä heti keuhkosyövän jälkeen, sanoo Boström.

Lukuisista käynnissä olevista tutkimuksista Boström nimeää tällä hetkellä merkittävimmäksi Promic-tutkimuksen, jossa selvitetään suoliston mikrobien vaikutusta eturauhasen terveyteen. Hän tutkii suoliston mikrobiston koostumuksen vaikutusta yksilölliseen eturauhasen aineenvaihduntaan ja yksilölliseen eturauhassyöpäriskiin.

– Se on hyvin tärkeä, laaja tutkimus, jossa hypoteesina on, että länsimainen elintapa ja ruokavalio saattaisi vaikuttaa eturauhassyöpäriskiin muokkaamalla paksusuolen mikrobistokantaa. Tämän tiedon avulla olisi teoriassa mahdollista löytää myös syövän ehkäisykeinoja.

Vuoden syöpälääkäri Boström on myös potilaiden arvostama ja kiittämä huippuosaaja.

– Boström antoi minulle pyyteettömällä hoidollaan elämäni takaisin. Hän oli ensimmäinen lääkäri lähes kolmen vuoden sairasteluni aikana, joka kohtasi minut potilaana empaattisesti ja kuuli minua. Olen ikuisesti kiitollinen Peter Boströmille ja TYKS urologian henkilökunnalle saamastani hoidosta, kertoo eräs potilas.

Syöpäsäätiön 5 000 euron tunnustuspalkinnot myönnetään vuosittain säätiön saamien ehdotusten perusteella. Vuoden 2023 valinnassa Syöpäsäätiö on halunnut korostaa valittujen syövän hoidon ammattilaisten korkeatasoista kliinistä ja kokonaisvaltaista potilaan hoitoa.

Luotu 23.11.2023 | Muokattu 23.11.2023