Avoin julkaiseminen Taylor Francisin, Wileyn, Elsevierin, Emeraldin ja American Chemical Societyn lehdissä vuonna 2021

17.03.2021

Turun yliopisto tutkijat ovat osana FinELib-konsortiota oikeutettuja hyödyntämään konsortion neuvottelemien tiedelehtisopimuksien open access -etuja, joilla vastaava kirjoittaja voi julkaista artikkelinsa avoimena joko ilman kirjoittajamaksua (APC-maksu, article prosessing charge) tai alennetulla kirjoittajamaksulla. Ehdot kirjoittajamaksuetujen saamiseksi ja kustantajien prosessit vaihtelevat.

Artikkelien julkaisemisessa avoimena Taylor & Francisin, Wileyn, Elsevierin, Emeraldin ja American Chemical Societyn (ACS) julkaisuissa ilman lisämaksua siirrytään Suomessa vuonna 2021 organisaatiokohtaisista kiintiöistä kaikkien tilaajien yhteiseen pooliin.  Maksuttomaan avoimeen julkaisemiseen oikeuttavat optiot käytetään siinä järjestyksessä kuin julkaisuja organisaatioiden tutkijoilta hyväksytään julkaistavaksi. Avoimia artikkeleita on sopimuskauden aikana käytettävissä kunkin kustantajan tapauksessa rajallinen määrä.

Kustantajat tarjoavat mahdollisuutta maksuttomaan julkaisemiseen Taylor&Francis, Elsevier, Emerald, Wiley ja ACS:n hybrid-lehdissä artikkelin hyväksymisprosessin aikana.

Lisätietoa avoimesta julkaisemisesta Taylor & Francisin, Wileyn, Elsevierin, Emeraldin ja ACS:n lehdissä, sekä muista kirjoittajamaksualennuksista löytyy kirjaston avoimen julkaisemisen -oppaasta.

Apua ja neuvontaa kirjoittajamaksualennuksista saat palveluosoitteesta: openutu@utu.fi

Luotu 17.03.2021 | Muokattu 23.03.2021