Axa-säätiön rahoitus vie kalastusevoluution tutkimusta eteenpäin

07.07.2014

Turun yliopiston tutkija Silva Uusi-Heikkilä sai ensimmäisenä suomalaisena Axa Research Fundin rahoituksen post doc -tutkimukselleen. Kaksivuotisen tutkimusrahoituksen turvin tietomme kalastuksen vaikutuksesta kalojen genetiikkaan lisääntyy.

Berliinissä väitellyt ja pari vuotta sitten synnyinkaupunkiinsa Turkuun palannut Silva Uusi-Heikkilä tekee tutkimustaan Turun yliopistossa akatemiaprofessori Craig Primmerin tutkimusryhmässä.

Tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia kalastuksella voi olla kalojen genetiikkaan ja siten evoluutioon.

Mallilajina Uusi-Heikkilä on käyttänyt seeprakalaa. Hänellä on tutkimuskäytössä seeprakalakanta, jota on manipuloitu kalastusta jäljitellen eli isot yksiköt poistaen.

Nyt Uusi-Heikkilä tutkii molekyylitasolla, millaisia muutoksia kalastusvalinta aiheuttaa. Yksi mielenkiintoinen kysymys kuuluu, ovatko muutokset pysyviä vai palautuvia – mitä tapahtuu, kun seeprakalojen valinta lopetetaan?

– Tästä on pitkään kiistelty kalastuksesta puhuttaessa. Evoluutiobiologian kannalta ei olisi yllättävää, että aiheuttaisimme kokovalinnalla geneettisiä muutoksia, jotka voivat olla hyvin hitaasti palautuvia. Toisaalta kalastuskeskustelussa melko yleisesti ajatellaan, että kalakanta palautuu nopeasti ennalleen kun kalastus lopetetaan.

Tutkimuksessa käytetään kontrolloiduissa olosuhteissa kasvatettua kalakantaa, koska aihepiirin tutkiminen ja muiden vaikuttavien tekijöiden poissulkeminen luonnonolosuhteissa olisi hyvin vaikeaa ellei mahdotonta.

– Tutkimus varmasti lisää ymmärrystämme kalastusevoluutiosta. Selvää kuitenkin on sekin, että liian suoraviivaisia ja nopeita johtopäätöksiä suhteessa luonnonkaloihin ja kalastukseen ei tutkimuksen pohjalta voi vetää, Silva Uusi-Heikkilä summaa.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Shuichi Matsumura