Bayer ja Turun kaupunki innostavat koko Suomen nuoria tieteen ja teknologian pariin Beyond 2030 Challenge -tiedekilpailussa

13.08.2021

Beyond 2030 Challenge -tiedekilpailu kannustaa koko Suomen lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoita sukeltamaan tieteen ja teknologian maailmaan. Kilpailu kannustaa nuoria löytämään tekniikan alan ja tieteiden lukemattomat ura- ja opiskelumahdollisuudet sekä lisäämään eri toimijoiden välistä yhteistyötä korkeakoulujen ja yritysten kanssa. Kilpailussa projektivaiheeseen edenneiden ryhmien sparraajina toimivat opiskelijat Turun korkeakouluista.

Tiede- ja teknologiateollisuudella on erittäin suuri merkitys Turun sekä koko Suomen elinkeinoelämälle, ja rooli vahvistuu koko ajan. Alojen säilyminen elinvoimaisina vaatii osaajia nyt ja tulevaisuudessa. Beyond 2030 Challenge -tiedekilpailulla korostetaan yhteistyön merkitystä ja kannustetaan nuoria alojen tulevaisuuden osaajiksi. Tänä vuonna kilpailun tavoitteena on kasvaa Suomen suurimmaksi tiedekilpailuksi. Kilpailu on ainutlaatuinen, sillä tiedekilpailun järjestävät yhteistyössä julkinen ja yksityinen sektori ensimmäistä kertaa Suomessa.

Kilpailussa opiskelijat työskentelevät itse valitsemiensa tutkimushankkeiden kanssa löytääkseen luovia ratkaisuja, jotka tekevät Suomesta kestävämmän elinympäristön. Tuomaristo valitsee joulukuun aikana kymmenen parasta projektia tammikuussa järjestettävään semifinaaliin, josta viisi parasta jatkaa kilpailun toiseen projektivaiheeseen. Projektivaiheeseen edenneiden ryhmien sparraajina toimivat Turun korkeakoulujen opiskelijat. Turun yliopistossa opiskelijamentorihaku kilpailuun käynnistyy elokuussa.

Turun yliopiston vararehtori, Teknologiakampus Turun johtaja Mika Hannula toimii kilpailun tuomariston puheenjohtajana.

Lisätietoa tiedekilpailusta löytyy osoitteesta www.turku.fi/beyond2030

Luotu 13.08.2021 | Muokattu 13.08.2021