Biolääketiede juhlii 25-vuotisjuhlavuottaan – seminaari toi esiin alumnien urapolkuja

16.11.2023

Turun yliopiston biolääketieteen opetus viettää 25-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2023. Juhlavuoden kunniaksi järjestetyssä seminaarissa keskiviikkona 4.10.2023 käytiin läpi 25-vuotista taivalta ja suunnattiin katseet tulevaan.

Biolääketieteen juhlavuosiseminaarissa katsottiin oppiaineen historiaan, mutta keskityttiin myös tulevaisuuden näkymiin paitsi laitoksen myös sen opiskelijoiden näkökulmasta.

Väänänen puhumassa puhujanpöntössä

Yliopiston entinen rehtori, professori Kalervo Väänänen kävi läpi oppiaineen perustamisen historiaa sekä kehitystä, joka on muokannut laitoksen nykyiseen muotoonsa: solubiologian koulutusohjelmasta terveyden biotieteiden koulutusohjelmaksi ja lopulta biolääketieteen koulutusohjelmaksi. Tilaisuudessa kuultiin myös sanoja professori Lauri Pelliniemeltä, joka ajoi aktiivisesti oppiaineen perustamista vuonna 1996.

Erilaiset urapolut esillä

Tilaisuudessa kuultiin puheenvuoroja erilaisille urapoluille päätyneiltä alumneilta. Näihin sisältyi myös puheet koulutusohjelmasta ensimmäisten joukossa valmistuneilta Riikka Oksalalta ja Jukka Rissaselta, jotka kertoivat omista urapoluistaan valmistumisen jälkeen.

Kolme ihmistä poseeraamassa

Jukka Rissanen (vas.), Anna Knittle ja Riikka Oksala

Orion Pharman R&D, DMPK & Safety -yksikön johtaja Riikka Oksala kertoi tilaisuudessa polustaan lääkekehityksen parissa sekä lääkekehitysprosesseista ja niiden haasteista. Hän myös visioi sitä, miltä lääkekehitys tulee tulevaisuudessa näyttämään.

Pharmatest Services Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rissanen keskittyi puheessaan yrittämiseen ja yritystoimintaan biolääketieteen alalla ja käytännön haasteisiin tässä. Hän myös puhui siitä, miten biolääketieteen opinnot ovat tukeneet häntä työmaailmassa.

– Biolääketieteen koulutus ja ala yleisesti on muuttunut paljon, mutta monet perusasiat ovat edelleen samoja. Biolääketieteen opinnot ovatkin antaneet paljon käytännön tietotaitoa työelämää varten, Rissanen kertoi.

Suurissa lääkealan yrityksissä työskentelystä kertoi Medical Advisor Anna Knittle, MSD Finlandilta. Hän toi puheessaan esiin käytännön asioita, joita kuuluu esimerkiksi työskentelyyn suuren kansainvälisen yrityksen huomattavasti pienemmällä suomalaisella haaralla.

– Koulutus antaa laajan perustiedon biolääketieteen alalta sekä ymmärryksen lääkekehityksen prosesseista laboratoriosta valvontaviranomaisiin – tämä antaa tärkeän näkökatsannon käytännön työhön, kertoo Knittle.

Hieman erilaista näkökulmaa tilaisuudessa toi yliopiston työelämäprofessori Laura Strömberg. Hän kertoi siitä, miten henkilökohtaisen elämän kiinnostukset voivat ohjata urapolkua.

Tilaisuudessa jaettiin myös alumnipalkinto, joka myönnettiin Jukka Rissaselle.

Opiskelijoille käytännön näkökulmaa tulevaisuuden työelämään

Tilaisuudessa kuultiin lisäksi nuorempien tutkijoiden puheenvuoroja, joissa väitöskirjatutkijat Hira Khan ja Joseph Saad sekä erikoistutkija Anniina Snellman kertoivat omien polkujensa löytämisestä tutkijan urallaan sekä siitä, mikä sai heidät valitsemaan akateemisen uran.

Anniina Snellman puhumassa salissa

Erikoistutkija Anniina Snellman kertoi polustaan tutkijaksi.

Puheenvuoroissa korostui erilaiset lähtökohdat ja omien kiinnostusten sekä toteutustapojen seuraaminen. Tärkeänä nuoret tutkijat pitivät myös eteen tuleviin mahdollisuuksiin tarttumista.

Vaikka seminaari piti sisällään katsauksen oppiaineen historiaan ja henkilöihin, jotka vaikuttivat sen perustamiseen, oli painotus myös selkeästi tulevaisuudessa – nykyisissä opiskelijoissa ja heidän rohkaisemisessaan luomaan omia urapolkujaan. Yleisöstä huomattava osa olikin laitoksen opiskelijoita.

– Tämä oli yksi parhaista seminaareista, joihin olen osallistunut. Etenkin uratarinat olivat inspiroivia. Seminaarista jäi itsevarma olo ja luottamus omaan alaan, kertovat tapahtumaan osallistuneet opiskelijat Rilla Riitakallio, Aura Tuohisto-Kokko ja Maiju Rantamäki.

Rilla Riitakallio, Aura Tuohisto-Kokko ja Maiju Rantamäki

Opiskelijat Rilla Riitakallio (vas.), Aura Tuohisto-Kokko ja Maiju Rantamäki

Ruoka-asetelma pöydällä

Seminaarin jälkeen tilaisuus jatkui vapaamman keskustelun parissa cocktail-tilaisuudessa.

– Oli rohkaisevaa ja hyödyllistä kuulla eri urapoluista, koska omat suunnitelmat eivät ole toistaiseksi niin selviä, kertoivat Sara Peltola, Laura Monfar, Roosa Rahkonen ja Syeda Erum Zaidi.

Neljä nuorta naista istumassa pöydän ääressä

Sara Peltola, Laura Monfar, Roosa Rahkonen ja Syeda Erum Zaidi

Luotu 16.11.2023 | Muokattu 16.11.2023