Biotekniikan bisnesideakilpailun voitto Turun yliopiston tutkijoille

22.10.2015

Voittoisassa liikeideassa tarkasteltiin levien hyödyntämistä esimerkiksi vitamiinien valmistuksessa.

​Suomen Bioteollisuus on valinnut voittajan biotekniikan alan bisnesideakilpailulleen BioFinland Pitching Competition. Kilpailun voittivat Turun yliopiston molekulaarisen kasvibiologian tohtorikoulutettavat Martina Jokel ja Gayathri Murukesan.

Jokelin ja Murukesanin liikeidea Algae Bio Compounds (ABC) perustui levien hyödyntämiseen erilaisten biopohjaisten tuotteiden kuten vitamiinien valmistuksessa. Liikeideana oli palvelutoiminta, jossa leväkantoja testattaisiin suuren mittakaavan tuotantoon sopiviksi. Kilpailun voittajat saivat palkinnoksi 1 000 €.

Pitching-kilpailun järjestämisellä kannustettiin suomalaisia biotieteiden opiskelijoita osallistumaan biotalousyrittämiseen. Kilpailuun osallistui kahdeksan finalistia, jotka Suomen bioteollisuuden hallitus valitsi hakemusten perusteella. Finaali pidettiin 16.10.2015 Tieteiden talolla Helsingissä.

Gayathri Murukesan on saanut tutkimusapurahan Maj ja Tor Nesslingin säätiöltä, joka tukee laaja-alaisesti ympäristönsuojeluun liittyvää tieteellistä tutkimusta.

Teksti: Ilkka Hemmilä

Luotu 22.10.2015 | Muokattu 02.12.2015