Bussi ja yhteysalus avaavat autottomille reitin Seiliin

12.07.2017

Parantuneet liikenneyhteydet sekä ravintola- ja majoituspalvelut ovat kasvattaneet Seilin kävijöiden määrää. Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtajan Ilari E. Sääksjärven mukaan uusi yhteistyö matkailuyrittäjän kanssa on jo näyttänyt merkkejä eduistaan. Yhä useampi on päässyt tutustumaan luonnoltaan ja historialtaan ainutlaatuiseen saareen.

​Östern kuljettaa kesäaikaan matkailijoita sekä Rymättylän Hankasta että Nauvon kirkonkylästä Seiliin. Molempiin satamiin pääsee linja-autokyydillä Turusta.

​– Erityisen iloinen olen siitä, että Turusta Rymättylän Hankaan avatun linja-autoreitin sekä Aurajoen rannalta lähtevän laivan ansiosta myös autottomat pääsevät aiempaa helpommin Seiliin. Toivottavasti saaresta kiinnostuneet matkailijat sekä yliopiston tutkijat ja opiskelijat hyödyntäisivät uusia yhteyksiä. Näin niiden jatko tulevina vuosina olisi hyvällä pohjalla, Sääksjärvi sanoo.

paarakennus-480.jpg

Seilin tutkimusasema on osa Turun yliopistoon alkuvuodesta perustettua biodiversiteettiyksikköä, jonka toiminnassa korostuu tutkimuksen ja opetuksen rinnalla yhteiskunnallinen vuorovaikutus.

– Uuden yksikkömme toimintaan liittyvät vahvasti suomalaisille tärkeät ympäristökysymykset, kuten Itämeren tila ja ilmastonmuutos. Seilin saari tarjoaa meille hyvän mahdollisuuden kertoa näistä haasteista suurelle yleisölle ja edistää tätä kautta niihin liittyvää monitieteistä tutkimusta ja opetusta. Tutkimusaseman henkilökunta kertoo saaren elämästä myös juuri avautuneessa uudessa blogissa, Sääksjärvi iloitsee.

Saarelle pääsee myös uusin yhteyksin

Yliopiston yhteistyökumppanina Seilin saaressa toimii Skärgårdskompaniet-yritys, joka on vuokrannut osan tiloista matkailutoimintaan. Tiedematkailu ja siihen liittyvä toiminta pääsevät täyteen vauhtiin viimeistään ensi kesänä.

ruusut-480.jpg

– Tämä kesä menee vielä osin yliopiston ja matkailuyrittäjän toimintojen yhteenhiomisessa. Yhteistyön tulevaisuus ja mahdollisuudet näyttävät hyviltä. Yhdessä meillä on mahdollisuus tarjota matkailijoille kokonaisuus, joka erottuu muista luonto- ja kulttuurimatkailukohteista. Tänään on harmaa sadepäivä, mutta siitäkin huolimatta saarella kävelee vastaan hymysuisia matkailijoita ja asemalaituri on täynnä vierasveneitä, Sääksjärvi kertoo.

Yhteistyön myötä Seiliin on syntynyt myös uusia liikennereittejä. Alkukesästä avattiin sekä maksullinen yhteysalusreitti Turusta Seiliin sekä linja-autoyhteys, joka vie matkaajat Turun ortodoksikirkon edestä Rymättylän Hankaan, josta yhteysalus kuljettaa Seiliin.

– Kulkeminen saarelle ei ole koskaan aiemmin ollut näin vaivatonta.

Matkailu kunnioittaa saaren luontoa ja historiaa

Sekä yliopiston että Skärgårdskompanietin tahtona on alusta saakka ollut kehittää Seilin matkailua alueen luontoa ja kulttuuriarvoja kunnioittaen.

peura-480.jpg– Olemme aloittaneet saarella jo alkukesällä matkailutoiminnan vaikutusten arvioinnin kasvillisuusseurantojen avulla. Kaikki näyttää sujuvan hyvin. Matkailijat kunnioittavat saaren luonto- ja kulttuuriarvoja. Osaltaan tähän on vaikuttanut myös Skärgårdskompanietin oppailleen antama hyvä koulutus. Tulemme kehittämään saaren satamiin opastustauluja, jotka kertovat, mitä saarella voi tehdä. Tulevien vuosien aikana yliopisto kehittää saarelle myös uuden luonto- ja tiedepolun yhteistyössä Metsähallituksen kanssa, Sääksjärvi kertoo.

Seili kiinnostaa yleisöä sekä ainutlaatuisen saaristoluontonsa että historiansa vuoksi. Saarelle perustettiin 1600-luvulla leprasairaala. Isonvihan jälkeen Seiliin siirrettiin lähinnä mielisairaita. Seilin sairaala lakkautettiin 1962, ja muutama vuosi sen jälkeen Turun yliopisto perusti saarelle Saaristomeren tutkimuslaitoksen.

Skärgårdskompaniet on avannut päärakennukseen kahvila-ravintolan sekä avannut saarella jo olemassa olleisiin rakennuksiin majoitustiloja. Yritys myös järjestää kesän ajan saarella opastettuja kiertokävelyjä.

Päärakennus avautui yleisölle

huone-480.jpgSaaristomeren tutkimuslaitos oli toiminut kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa vanhassa sairaalarakennuksessa yli 50 vuotta. Päärakennus on ollut tähän saakka yksin yliopistolaisten käytössä, nyt suurin osa rakennuksesta on avattu matkailijoiden käyttöön. Yleisö pääsee muun muassa tutustumaan päärakennukseen entisöityyn mielisairaala-ajan huoneeseen.

Päärakennuksessa on myös nähtävillä Seilissä tehtyjen tutkimuksien tuloksia esitteleviä seinätauluja. Seililäisen tutkimuksen keskiössä ovat nykyisin meri, saarten luonnon monimuotoisuus sekä puutiaiset. Itämeri-tutkimuksellaan yliopisto pyrkii muun muassa edesauttamaan Saaristomeren tilan parantamista.

– Asemalla on hyviä uusia ajatuksia tutkimustoiminnan kehittämisestä, ja saarella toimii innokkaita nuoria merentutkijoita. Tutkimusaseman seuraava väitöskirjakin on jo loppusuoralla. Nuoret tutkijat luovat osaltaan uskoa suomalaisen Itämeri-tutkimuksen tulevaisuuteen. Toivomme, että myös uudet tutkimusryhmät löytävät saaren tulevien vuosien aikana, Sääksjärvi sanoo.

Hän toteaa yliopiston tutkimusasemien, Seilin ja Kevon, tarjoavan tutkimus- ja opetusinfojen rinnalla erinomaiset mahdollisuudet esimerkiksi tutkimusryhmien kokouksille ja tieteellisille seminaareille.

– Tähän asti asemien tutkimus on ollut pääosin biologista. Itse näen, että tulevat läpimurrot pohjautuvat monien tutkimusalojen väliseen rohkeaan ja aluksi hullultakin tuntuvaan yhteistyöhön, Sääksjärvi innostuu.

Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköön kuuluvat Saaristomeren tutkimuslaitos Seilin lisäksi Lapin tutkimuslaitos Kevo, kasvitieteellinen puutarha Turun Ruissalossa sekä yliopistonmäellä toimivat eläinmuseo, kasvimuseo ja aerobiologia yksikkö.

Erja Hyytiäinen

Luotu 12.07.2017 | Muokattu 12.07.2017