Dantedì-luennolla juhlistetaan Dante Alighieria

15.03.2021

Dante Alighieri kuoli Ravennassa syyskuun 13. ja 14. päivän välisenä yönä vuonna 1321. Tänä vuonna vietetään Danten kuoleman 700-vuotisjuhlavuotta. 25. maaliskuuta on Dantedì, Italian valtioneuvoston asettama virallinen muistopäivä. Monien tutkijoiden mukaan matka, jota Dante kuvailee Jumalaisessa näytelmässään, alkoi juuri tuona päivänä. Italian kulttuuri-instituutti juhlistaa suurta italialaista runoilijaa FT, dos. yliopistonlehtori Antonio Sciacovellin luennolla.

Aika: 25.3.2021 klo 17.00–18.00
Paikka: Zoom (linkki lähetetään ilmoittautuneille)

Danten tuotanto on ollut inspiraation lähde monille kuvataiteilijoille, jotka ovat osanneet eri tavoin tulkita Jumalaisen näytelmän ja Vita Nuovan lumoa. Vuosisatojen kuluessa Danteen liittyvä kuvallinen perintö alkaen Botticellista, Blakesta, Dorésta ja Dalísta (mainitaksemme vain joitakin tunnetuimmista nimistä) on saanut uusia muotoja myös yhä suositumman sarjakuvataiteen piirissä, sen eri lajityypeissä ja niin länsimaisessa kuin itämaisessakin sarjakuvassa. Tämä ei kerro ainoastaan Danten ajankohtaisuudesta ja suuren klassikon viehätyksestä, vaan myös Danten teosten kyvystä muuntautua ja herätä yhä uudelleen eloon suuren yleisön saavuttavissa kuvallisissa adaptaatioissa.

Luento pidetään etäyhteydellä Zoomin kautta. Luennon kieli on italia.

Luento järjestetään Turun yliopiston, Italian kulttuuri-instituutin ja Turun Dante Alighieri -seuran yhteistyönä.

> Ilmoittaudu mukaan!

> Voit ilmoittautua myös sähköpostilla osoitteessa eventi.iichelsinki@esteri.it.

Luotu 15.03.2021 | Muokattu 15.03.2021