EC2U kehittää 7 eurooppalaisen yliopiston yhteistyötä - ilmoittaudu mukaan foorumiin

03.05.2021

Seitsemän eurooppalaisen yliopiston yhteinen European Campus of City-Universities (Yliopistojen ja kaupunkien eurooppalainen kampus, EC2U) -allianssi foorumi järjestetään 19.—21. toukokuuta. Turun yliopiston järjestämän tapahtuman ydinteemoina ovat sosiaalinen kestävyys, kaupunkien ja yliopistojen välinen yhteistoiminta sekä mikrokredentiaalit ja opiskelijoiden sitoutuminen opiskeluun. Koko tapahtumaan tai sen osiin ilmoittautuminen on nyt avoinna.

EC2U-allianssi järjestää puolen vuoden välein ajankohtaisiin teemoihin pohjaavan foorumin, jonne toivotaan osallistujiksi niin yliopistolaisiä opiskelijoista henkilökuntaan kuin myös muita kansalaisia. Erityisenä toiveena on saada mukaan kaupunkien edustajat, onhan yksi koko allianssin suurimmista tavoitteista vahvistaa yliopistojen ja kaupunkien välistä yhteistyötä.

Foorumissa lisätään EC2U-allianssin tunnettuutta, jaetaan hyviä käytänteitä ja käydään keskusteluja valituista aihepiireistä. Turun foorumi järjestetään koronatilanteesta johtuen virtuaalisena ja se on maksuton tapahtuma.

– EC2U tekee kiinnostavaa ja vahvaa yhteistyötä eurooppalaisen koulutuksen ja kaupunki-kampus -yhteistyön merkeissä. On suorastaan kunnia Turun yliopistolle saada isännöidä ja emännöidä tätä viikkoa. Ohjelma ja toteutus tehdään yhdessä ja viikon henki tulee olemaan sellainen, joka pitkään muistetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta poikkeuskeväänäkin lisänneenä. Toivotan lämpimästi tervetulleeksi kaikkien EC2U-partneriyliopistojen opiskelijat ja henkilökunnan sekä kaikkien kaupunkien että sidosryhmien edustajat, Turun yliopiston vararehtori Piia Björn sanoo.

Paneelikeskustelujen ja pyöreän pöydän teemoina ovat sosiaalinen kestävyys erityisesti mielenterveyden näkökulmasta tänä erityisenä aikana, kaupunkien ja yliopistojen välinen yhteistyö sekä opiskelijoiden tilanteeseen pureutuvat mikrokredentiaalit eli aiemman kokemuksen hyväksilukemiseen liittyvät kysymykset sekä keinot tukea opiskelijaa etenemään opinnoissaan.

Laajojen keskustelujen rinnalla tapahtumassa on lukuisia teemallisia kahvihuoneita, joihin voi pistäytyä hetkeksi tai viihtyä koko kahvitunnin ajan.

Eurooppa-yliopistot ovat useiden yliopistojen muodostamia liittoutumia, eräänlaisia henkisiä kampuksia. Aloitteen tavoitteena on saattaa yhteen uusi sukupolvi luovia eurooppalaisia, jotka tekevät yhteistyötä monilla kielillä yli valtioiden ja tieteenalojen rajojen tavoitteenaan vastata suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin ja paikata osaamisvajetta Euroopassa.

Euroopan komissio hyväksyi EC2U-allianssin uudeksi Eurooppa-yliopistojen jäseneksi heinäkuussa 2020. Seitsemässä yliopistossa eli Coimbran, Iasin, Jenan, Pavian, Poitiersin, Salamancan ja Turu yliopistoissa opiskelee yhteensä 160 000 opiskelijaa ja työskentelee 20 000 henkilöä.

Yhteistyön arvioidaan tuottavan synergiaetuja niin koulutuksen, tutkimuksen kuin innovaation saralla sekä edistävän paitsi muodollista myös epävirallista koulutusta. Parhaillaan muun muassa rakennetaan kolmea kansainvälistä maisteriohjelmaa allianssin pääfokusalueille eli Good Health and Well-Being, European Languages and Cultures in Contact ja Sustainable Cities and Communities.

Kehittämistoimintaan on saatu osarahoitus EU:n Erasmus+ sekä Horizon2020-ohjelmilta.

>> Lue koko ohjelma
>> Ilmoittaudu mukaan
>> Lue lisää allianssista

Opiskelijoita yliopiston mäellä ja teksti, joka kertoo EC2U-foorumista.

Luotu 03.05.2021 | Muokattu 03.05.2021