Eduten Playground valloittaa maailman kouluja

24.10.2019

Eduten Oy vie Turun yliopistossa kehitettyä oppimisanalytiikkaa maailmalle. ViLLE-järjestelmän pohjalta luotu pilvipalvelu Eduten Playground on käytössä jo 32 maassa ja käyttäjämäärät ovat jatkuvassa kasvussa.

Turun yliopisto on kansallisesti ollut oppimisanalytiikan edelläkävijöitä, ja nyt turkulaista osaamista viedään kovalla tahtotilalla maailmalle. Oppimisanalytiikan keskuksessa kehitetyn ViLLE-oppimisjärjestelmän kansainvälistä kaupallista levitystä varten perustettiin loppuvuodesta 2017 Eduten Oy, josta yliopisto omistaa osan UTU Holding Oy:n kautta.

Puolitoista vuotta ei ole yliopistomaailmassa pitkä aika, mutta Eduten-tiimi ei ole levännyt laakereillaan. Toimitusjohtaja Henri Muurimaa kertoo, että selainpohjainen pilvipalvelu Eduten Playground on käytössä jo 32 maassa.

– ViLLE on aivan poikkeuksellinen oppimisanalytiikan työkalu, jonka kehitystyö on ollut maailman huippua, mutta liiketoimintapuoli on täytynyt rakentaa pitkälti nollasta. Eduten Playgroundin demoversio saatiin valmiiksi huhtikuussa 2018 ja ensimmäiset kaupat tehtiin heti Ruotsiin, Iso-Britanniaan ja Qatariin, Muurimaa taustoittaa.

Suomessakin ViLLEn käyttö on kasvanut huimaa vauhtia. Siinä missä ohjelman alkuperäistä Suomessa käytössä olevaa versiota hyödynnetään laajasti eri oppiaineiden opetuksessa, maailmalle viedään ennen kaikkea matematiikan opetukseen räätälöityä versiota.

– Matematiikka on universaali kieli, joten painotus tähän aiheeseen on paras ponnahduslauta kansainvälisille koulutusmarkkinoille. Matematiikan oppimista ja opettamista helpottaville oppimisanalytiikan järjestelmille on nyt myös paljon kysyntää maailmalla, kertoo Edutenin pedagoginen asiantuntija, tietojenkäsittelytieteen tohtorikoulutettava Einari Kurvinen.

Henri Muurimaa ja Einari Kurvinen
Henri Muurimaa ja Einari Kurvinen työskentelevät Turku Game Hubin tiloissa PharmaCityssa. Keskeinen sijainti auttaa ylläpitämään tiivistä yhteistyötä ViLLE-tiimin ja koko yliopiston kanssa.

Eduten tarjoaa oppilaille tehtäväpohjaisen ympäristön, jossa laskutoimituksiin pohjaavat tehtävät on laadittu innostavalla ja parasta oppimiskokemusta tukevalla tavalla.

– Käytämme esimerkiksi pelillistämistä yhtenä työkaluna. Pelin muotoon räätälöidyt tehtävät ovat tutkitusti sekä opettavaisempia että rentouttavia. Yksi ajankohtainen aihe opetuksessahan on nuorten jaksaminen. Edutenissa on muutakin kuin niin sanottua digipedaa, ja olemme tahtoneet hyödyntää suomalaista vahvaa osaamista esimerkiksi oppilaslähtöisyydestä ja stressittömästä opetuksesta, Kurvinen sanoo.

Tutkimuspohjainen kehitystyö takaa huippulaadun

Yksi Edutenin vahvuuksista on sen tarjoamat tehokkaat työkalut opettajalle. Eduten Playground auttaa opettajia hahmottamaan lasten heikkoudet ja vahvuudet vaivattomasti. Opettajat voivat esimerkiksi seurata, kuinka paljon tehtäviä oppilas on suorittanut, kauanko aikaa niihin on kulunut ja minkä tasoisia laskutoimituksia oppilas on tehnyt.

– Ohjelma myös tunnistaa tietyt opetuksen solmukohdat automaattisesti. Käytännössä meillä on siis käytössä liikennevalotaulukko, joka näyttää opettajalle, onko oppilas avun tarpeessa vai ei. Idea tällaisissa ohjelmissa onkin se, että niiden käyttö olisi vaivatonta ja helppoa, ja että ne aidosti tukisivat opetustilannetta. Opettajan ei tarvitse tehdä muuta kuin avata viikon tehtäväsisällöt, mikä tapahtuu yhdellä hiiren klikkauksella. Tämän jälkeen hän voi käyttää aikaansa oppilaiden henkilökohtaiseen tukemiseen, Kurvinen kertoo.

Myös Muurimaa kehuu järjestelmää ja kokee, että sillä on hyvät mahdollisuudet nousta maailman suosituimpien oppimisanalytiikan työkalujen joukkoon.

– Tässä suuri kiitos kuuluu koko Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskukselle ja ViLLe-tiimille. Järjestelmän vahvuus on sen jatkuva kehitystyö, joka pohjaa tuoreimpiin tutkimustietoihin, Muurimaa sanoo.

Henri Muurimaa puhu mikrofoniin Hanoin käynnistämistilaisuudessa
Henri Muurimaa puhui oppimisanalytiikan hyödyistä Eduten Playgroundin käynnistystilaisuudessa Hanoissa.

Miljoonia laskutoimituksia maailmalla

Eduten Playgroundin tehtäväkirjasto on poikkeuksellinen laaja. Muurimaa kertoo, ettei missään muussa tarjolla olevassa oppimisanalytiikan ohjelmassa ei ole niin laajaa tehtäväkirjastoa kuin heidän tarjoamassaan palvelussa.

– Ja laskettavaa kyllä riittää, kun yhden tehtävän sisällä voi olla monia ratkottavia laskutoimituksia. Palvelussa on tehty yli 11 miljoonaa laskutoimitusta nyt syksyyn mennessä, Muurimaa hehkuttaa.

Edutenin liikevaihdon odotetaan vähintään kolminkertaistuvan viime vuoteen verrattuna. Oppimisanalytiikkaa on toistaiseksi viety eniten Eurooppaan ja Aasiaan.

– On ollut upeaa huomata, kuinka hyvin toimintamme on lähtenyt liikkeelle. Alkuvuodesta saimme Edutenin myös Brasilian Sao Paolon kouluihin. Etelä-Amerikassa voi olla kovaa kysyntää suomalaiselle koulutusviennille, Muurimaa päättää.

Luotu 24.10.2019 | Muokattu 24.10.2019