Emeritaprofessori Eija Könösen muotovalokuva paljastettiin juhlatilaisuudessa

25.08.2023

Emeritaprofessori Eija Könösen muotokuva paljastettiin torstaina 24.8.2023 hammaslääketieteen laitoksen Dentalia-rakennuksessa järjestetyssä juhlatilaisuudessa. Teos luovutettiin Turun yliopiston kokoelmiin.

Emeritaprofessori Eija Könösen muotokuva paljastettiin Dentaliassa juhlatilaisuudessa, johon osallistui Könösen kollegoita ja läheisiä sekä tiedekunnan johdon edustajia.

Könönen täytti 70 vuotta 25. kesäkuuta 2023. Hän on eläköitynyt parodontologian professorin virasta Turun yliopistossa.

Emeritaprofessori Könönen piti juhlayleisölle puheen, jossa hän kertoi omasta henkilöhistoriastaan ja avasi muotokuvan taustoja ennen sen paljastusta.

Könönen valmistui Helsingin yliopistosta hammaslääketieteen opinnoista vuonna 1977. Hän rekisteröityi väitöskirjatutkijaksi vuonna 1992. Kliinisen hammashoidon/parodontologian erikoishammaslääköriksi hän valmistui vuonna 1998 ja oraalimikrobiologian dosentiksi 1999. Parodontologian professoriksi Turun yliopistoon hän tuli vuonna 2007.

Könönen on työskennellyt FINDOS-Turku -tohtoriohjelman johtajana ja IADR:n pohjoismaisen osaston (NOF) presidenttinä sekä osallistunut lukuisten kotimaisten ja kansainvälisten komiteoiden toimintaan. Könösen tutkijan ura suun mikrobiologian parissa sai alkunsa Kansanterveyslaitoksen Anaerobilaboratoriossa.

Könösen tutkimus erityisesti suun mikrobiston kehittymisestä varhaislapsuudessa sekä sen monipuolisuuden ja vakauden merkityksestä immuunivasteelle on ollut uraa uurtavaa. Hän on ollut kuvaamassa useita uusia bakteerilajeja. Laajat bakteeri- ja sylkiaineistot ovat mahdollistaneet pitkän tutkimuskaaren. Hän on myös ollut kehittämässä uusia diagnostisia menetelmiä suun terveyden tutkimukseen.

Luotu 25.08.2023 | Muokattu 25.08.2023