Ensimmäisen suomalais-singaporelaisen Maritime Innovation Campin voittaja valittiin Singaporessa

28.09.2018

Turun yliopiston ja Singapore Maritime Instituten yhteistyössä Singaporessa 23.‒28.9.2018 järjestämän innovaatioleirin voittaja valittiin Singaporessa 28.9. Innovaatioleirin yrityskumppanit olivat merenkulkualan avaintoimijat MacGregor (Suomi) ja PSA Corporation (Singapore).

​Kuvassa Suomen Singaporen-suurlähettiläs Paula Parviainen (vasemmalla) ja innovaatioleirin voittajan valinneen tuomariston puheenjohtaja, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen (kolmas oikealta) voittajatiimin kanssa. Voittajatiimiin kuuluivat (nimet järjestyksessä vasemmalta oikealle) Anni Heiskanen ja Henriikka Hakala Turun yliopistosta sekä Lim Wei Da ja Jonathan Jie National University of Singeporesta.

​Suomalais-singaporelaisen Maritime Innovation Camp -innovaatioleirin voittajatiimi julkistettiin ja palkittiin leirin päätöstilaisuudessa Singaporessa 28.9. Suomen Singaporen-suurlähettiläs Paula Parviainen jakoi 5 000 Singaporen dollarin pääpalkinnon.

Singapore Maritime Innovation Camp toteutettiin osana Turun yliopiston ja Singapore Maritime Instituten vuonna 2016 allekirjoittamaa yhteistyösopimusta. Leiri järjestettiin Singaporessa 23.‒28.9.2018.

Turun yliopiston ja Singapore Maritime Instituten yrityskumppanit innovaatioleirillä olivat merenkulkualan avaintoimijat MacGregor (Suomi) ja PSA Corporation (Singapore). Leirillä yhteensä 17 yliopisto-opiskelijaa Suomesta ja Singaporesta kehitti ryhmissä ideoita, konsepteja ja ratkaisuja yhteistyöyritysten antamaan haasteeseen. Tiimit esittivät tuloksensa yhteistyöorganisaatioiden johdosta koostuvalle tuomaristolle leirin lopussa.

Tuomariston puheenjohtajana toimi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen. Tuomariston muut jäsenet olivat Riku Mäkelä (erityisasiantuntija, Suomen suurlähetystö, Singapore), Michel van Roozendaal (President of MacGregor), Kenneth Lim (Chief Technology Officer of the Maritime and Port Authority of Singapore), Phinehas Tan (Assistant Vice President (Projects) of PSA Corporation) ja Toh Ah Cheong (Executive Director of SMI).

Tiimit esittivät konseptinsa ja ratkaisunsa tuomaristolle innovaatioleirin viimeisenä päivänä. Tiimejä arvioitiin perustuen muun muassa uutuusarvoon, hyötyihin, potentiaaliin ja presentaatioon. Voittajaksi valittiin tiimi, johon kuuluivat Henriikka Hakala ja Anni Heiskanen Turun yliopistosta sekä Jonathan Jie ja Lim Wei Da National University of Singeporesta. Kolme muuta tiimiä saivat kukin 1 000 dollarin kannustuspalkinnon.

‒ Arvostamme suuresti sitä sitoutuneisuutta, innostuneisuutta ja innovatiivisuutta, jolla kaikkien tiimien opiskelijat osallistuivat leirin dynaamiseen ja haastavaan innovaatioprosessiin. Singapore Maritime Innovation Camp on onnistunut esimerkki vaikuttavasta yhteistyöstä Singaporen ja Suomen välillä, joka hyödyttää merenkulkualan ekosysteemiä laajemminkin, sanoo Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yritysyhteistyöstä vastaava johtaja Antti Saurama.

Suomalais-singaporelaisen Maritime Innovation Campin tavoittena oli paitsi kehittää osallistuvien opiskelijoiden valmiuksia innovoida ja toimia yrittäjämäisesti, myös lisätä kiinnostusta merisektoria kohtaan ja tunnistaa lahjakkaita opiskelijoita Suomessa ja Singaporessa. Tavoitteena oli myös tarjota konkreettista lisäarvoa yrityskumppaneille MacGregorille ja PSA Corporationille sekä niiden partnereille.

‒ Olemme tyytyväisiä siihen, että tämä suomalais-singaporelainen yhteistyöhanke on paitsi tuottanut palkitsevia kokemuksia osallistujille ja yrityskumppaneille, myös tukenut innovatiivista kehittämistä yhtenä tapana rakentaa merisektorin innovaatioekosysteemiä ja luoda lisäarvoa, sanoo SMI:n pääjohtaja Toh Ah Cheong.

Singapore Maritime Innovation Campin opiskelijat ja mentorit leirin päätöstilaisuudessa perjantaina 28.9.2018.

Tutustu opiskelijoiden kokemuksiin leiriltä!

>> Leirille osallistuneiden Turun yliopiston opiskelijoiden kokemuksiin leiriltä pääset tutustumaan kauppakorkeakoulun Instagram-tilillä osoitteessa www.instagram.com/turkuschoolofeconomics

>> Lue myös leirille osallistuneen kauppakorkeakoulun opiskelijan Emilia Rantalan kirjoitus yliopiston blogissa

TS

Kuvat: Singapore Maritime Institute