Ensimmäiset kansainväliset ReConnect China -kurssit edistävät tietämystä nyky-Kiinasta

23.01.2024

Kurssit ovat osa ReConnect China -hanketta, jossa ovat mukana Euroopan johtavat Kiina-asiantuntijat. Ilmoittautuminen ensimmäiselle kurssille on nyt auki.

ReConnect China -verkkokurssit alkavat tammi-helmikuussa. Kursseilla osallistujat pääsevät muun muassa perehtymään Kiinan politiikkaan ja yhteiskuntaan sekä EU:n ja Kiinan välisiin suhteisiin.

Kurssien suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus CEAS. Se on jo aiemmin järjestänyt Suomessa neljä MOOC-kurssia, joista saatu hyvä palaute kirvoitti uusien Kiina-kurssien tarjoamiseen ensimmäistä kertaa kansainväliselle yleisölle.

─ Upeaa, että CEAS on saanut vastuun perustietojen tarjoamisesta Kiinasta eurooppalaisille opiskelijoille ja laajemmallekin yleisölle. Kiinan tullessa yhä tärkeämmäksi maailman taloudessa ja politiikassa on tärkeää, että kaikille on tarjolla tutkimukseen perustuvia, joustavasti suoritettavia peruskursseja Kiinasta, kertoo yliopistonlehtori Outi Luova Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta.

Kevään ensimmäinen MOOC-kurssi on johdatus Kiinan politiikkaan, ja ilmoittautuminen on nyt auki. Toinen kevään kursseista starttaa 12. helmikuuta. Osallistujat saavat suorittaa maksuttomat etäkurssit omaan tahtiin. Turun yliopiston opiskelijat, jotka kirjautuvat kurssialueelle UTU-tunnuksilla, saavat kurssista kolme opintopistettä kurssin suoritettuaan.

MOOC-kurssit ovat osa ReConnect China -tutkimushanketta, jonka tavoitteena on korjata Kiina-osaamisen puutetta Euroopassa. Lisäksi hanke tähtää tosiasioihin perustuvan tiedon päivittämiseen ja edistämiseen nyky-Kiinasta ja sen sosiaalisista, kulttuurisista, poliittisista ja taloudellista ominaispiirteistä.

Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimuksen keskus CEAS:n lisäksi hankkeessa ovat mukana Euroopan johtavat Kiina-asiantuntijat 14 yliopistosta ja osaamiskeskuksesta.

Luotu 23.01.2024 | Muokattu 23.01.2024