ESO:n La Sillan observatorio saamassa huippuluokan SOXS-havaintolaitteen

08.10.2018

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) on allekirjoittanut sopimuksen INAF:in (Instituto Nazionale di Astrofisica) johtaman kansainvälisen SOXS (Son Of X-Shooter) konsortion kanssa spektrografisen huippuhavaintolaitteen valmistamisesta ja käytöstä. Tämän innovatiivisen havaintolaitteen suunnittelu on ollut käynnissä vuodesta 2017 ja SOXS saatetaan asentaa La Sillalle jo vuonna 2020.

​SOXS asennetaan ESO:n 3.58-metriseen NTT-teleskooppiin (New Technology Telescope) La Sillan observatoriolla Chilessä. Se korvaa SOFI:n, joka on yli 20 vuotta toiminnassa ollut kunnianarvoisa ja hyvin tuottelias havaintolaite. Ainutlaatuiseksi suunniteltu spektroskooppinen laitteisto SOXS tutkii ympäri maailmaa toimivien teleskooppien, satelliittien ja ilmaisimien lähettämiä löytöjä lyhytkestoisista ilmiöistä.

Suomen ESO-keskus ja Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitos ovat osallistuneet havaintolaitteen kehittämiseen ja rakentamiseen tutkijatohtori Hanindyo Kuncarayaktin johdolla.

– Korkean herkkyytensä ja erinomaisen optisen infrapunakattavuutensa ansiosta SOXS on erinomainen työkalu, kun tarkastellaan, miten taivaankappaleet muuttuvat ajan kuluessa. Osana SOXS-konsortiota olemme erittäin hyvässä asemassa, sillä voimme hyödyntää laitteistoa ja seurata sen avulla erilaisia lyhytkestoisia tähtitieteellisiä ilmiöitä ja kohteissa tapahtuvia muutoksia, Kuncarayakti sanoo.

SOXS tuottaa ensiarvoisen tärkeitä spektroskooppisia jatkohavaintoja moniin lyhytkestoisia ilmiöitä tutkiviin kartoituksiin eteläisen pallonpuoliskon johtavana seurantahavaintolaitteena. Havaintolaitteen uusi, erittäin erikoistunut suunnittelu takaa sille lähes saman herkkyyden kuin sen X-Shooter -edeltäjällä huolimatta siitä, että se asennetaan paljon pienempään teleskooppiin.

Lyhytkestoiset tähtitieteelliset ilmiöt ovat nimensä mukaisesti nähtävissä vain ohikiitävän hetken. Ne käsittävät joitakin kiehtovimmista astrofysikaalisista ilmiöistä, kuten supernovat ja painovoima-aaltojen sähkömagneettiset vastineet. On välttämätöntä, että näitä kohteita seurataan tuntien tai jopa minuuttien kuluessa SOXS:in kaltaisilla tähän tarkoitukseen omistetuilla spektroskooppisilla laitteistoilla.

Lyhytkestoisia ilmiöitä löydetään vaikuttavaa tahtia, joka vain kasvaa tulevien kartoitusteleskooppien myötä. Näin NTT-SOXS-yhdistelmästä tulee kaivattu tähtitieteellinen työkalu näiden nopeiden ilmiöiden taltioimiseksi aallonpituuksilla, jotka ulottuvat ultravioletista lähi-infrapunaan.

SOXS tulee uudesta kodistaan La Sillan observatorion NTT-teleskoopilla seuraamaan valikoimaa tähtitieteellisiä lyhytkestoisia ilmiöitä kaikilla etäisyyksillä ja eri tähtitieteen alueilta. Sen kohteisiin sisältyvät nopeat ilmiöt (esim. gammapurkaukset ja gravitaatioaallot), hieman hitaammin muuttuvat kohteet (esim. supernovat ja lyhytkestoiset röntgenkohteet), muut muuttuvat kohteet (esim. blasaarit ja kataklysmiset kaksoistähdet), eksoplaneetat, sekä aurinkokunnan pienkappaleiden lähiohitukset.

SOXS:n odotetaan tekevän ensihavaintonsa vuonna 2020 ja aloittavan toimintansa vuonna 2021. SOXS on VLT-teleskoopille asennetun X-Shooter –havaintolaitteen jatkokehityshanke. SOXS-konsortioon kuuluvat INAF (Italia), Weizmann Institute of Science (Israel), Universidad Andrés Bello & Instituto milenio de astrofísica (Chile), Turun yliopisto & Suomen ESO-keskus (Suomi), Queen’s University Belfast (Iso-Britannia), Tel Avivin yliopisto (Israel) ja Niels Bohr Institute (Tanska).

>> SOXS:n www-sivut

>> ESO:n tiedote