Eurooppa-foorumin 2020 ohjelma on julkistettu

18.06.2020

Eurooppa-foorumi pidetään Turussa elokuun viimeisellä viikolla 27.–28.8.2020 teemalla ”Suomi 25 vuotta EU:ssa”. Suomen poliittisen kauden avaustapahtumassa asiantuntijoille, päättäjille ja yleisölle tarjotaan kahden päivän aikana korkeatasoinen ohjelma, jossa puhujina ovat muun muassa komissaari Jutta Urpilainen ja valtiovarainministeri Matti Vanhanen.

Eurooppa-foorumi on valtakunnallinen kansalaisjärjestöjen ja julkisen vallan yhteistyöstä syntyvä keskustelufoorumi. Tänä vuonna ohjelmassa näkyvät järjestöjen lisäksi vahvasti nuoret.

– Euroopalle haetaan suuntaa kesän lopulla, kun jo perinteinen Eurooppa-foorumi keskustelee politiikan ja talouden suunnasta Turussa. Euroopan suunta on myös Suomen kehityksen tärkeä ulottuvuus, ja eurooppalaisen oikeusvaltion aktiivisina kansalaisina voimme vaikuttaa. Tule mukaan! kehottaa Eurooppa-Foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja ja Turun yliopiston työelämäprofessori Anders Blom.

Torstaina 27.8. puhuttavat tiede, talous ja Green Deal

Eurooppa-foorumin talous- ja tiedepäivänä pureudutaan erityisesti Green Dealin vaikutuksiin. Ohjelmaosioissa esiintyvät ja keskustelevat muun muassa mepit Ville Niinistö, Elsi Katainen, Miapetra Kumpula-Natri, Sirpa Pietikäinen, Mauri Pekkarinen ja Henna Virkkunen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila, työelämäprofessori Vesa Vihriälä, Eurooppalaisen Suomen puheenjohtaja Ville Kaunisto, EK:n EU- ja kauppapolitiikan johtava asiantuntija Janica Ylikarjula, Akavan Kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Penttinen, Toimitusjohtajat Jan Feller, Saksalais-Suomalainen Kauppakamari, Piia-Noora Kauppi, Finanssiala, Jaakko Hirvola, Teknologiateollisuus, ja Jukka Leinonen, DNA oyj.

Torstain ohjelmaan kuuluu Green Deal-aiheiden lisäksi muun muassa nuorten EU-huippukokous ja meppipaneeli.

Perjantaina 28.8. kohtaavat politiikka ja tiede

Foorumin perjantain ohjelmassa pohditaan etenkin Suomen 25-vuotista EU-taivalta sekä suunnataan katse myös tulevaisuuteen: millaista Eurooppaa Suomi haluaa? Lisäksi keskustellaan demokratiasta, päätöksenteosta ja yhtenäisyydestä poikkeusoloissa, EU:n puolustusyhteistyöstä ja maahanmuuttopolitiikasta, Suomi-EU-Venäjä-haasteista sekä kaupungeista koronan jälkeisessä Euroopassa.

Perjantain tapahtumiin lukeutuvat lisäksi Eurooppalaisen Suomen ”neljännesvuosisadan debatti Suomesta ja Euroopasta” -sukupolvikeskustelu ja nuorten EU-huippukokouksen yhteenvetotilaisuus, johon osallistuu muun muassa komissaari Jutta Urpilainen, sekä suuri komissaarikeskustelu. Komissaarikeskustelussa ajatuksia vaihtavat komissaari Jutta Urpilainen, sekä entiset komissaarit Jyrki Katainen ja Erkki Liikanen.

Ohjelmassa on myös ulko- ja turvallisuuspoliittinen seminaari ”Pystyykö EU takaamaan jäsenmaidensa ulkoisen turvallisuuden?”, jonka avaa entinen kansanedustaja Pertti Salolainen. Seminaarissa keskustelevat muun muassa valtiovarainministeri Matti Vanhanen, komissaari Jutta Urpilainen, MEP Alviina Alametsä, Eurooppanuorten puheenjohtaja Iiris Asunmaa, EU:n sotilasesikunnan päällikkö Esa Pulkkinen, johtaja Mika Aaltola, Euroopan komission puolustusteollisuuden ja avaruusasioiden pääosaston johtaja Timo Pesonen sekä kansanedustajat Ilkka Kanerva, Mika Niikko ja Erkki Tuomioja.

Muihin perjantain puhujiin lukeutuvat muun muassa työmarkkinakeskusjärjestöjen puheenjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Antti Palola ja Sture Fjäder, suuren valiokunnan puheenjohtaja Satu Hassi ja kansanedustaja Elina Lepomäki.

Tule mukaan verkkotapahtumaan keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta!

Suurelle yleisölle foorumi toteutuu verkon välityksellä. Kaikki ohjelma striimataan viime vuosilta tuttuun tapaan. Live-tilaisuuksiin voi lähettää kysymyksiä ja kommentteja Turun Eurooppa-foorumin mobiilisovelluksen ja Twitterin kautta. Keskustelut tallennetaan, ja ne ovat katseltavissa myöhemmin muun muassa YouTubesta.
Foorumissa paikan päällä olevien osalta tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan valtioneuvoston ohjeita ja osallistujarajoituksia, ja turvalliset etäisyydet sekä hygienia varmistetaan.

Suuntaa Euroopan tulevaisuuteen ja tule mukaan Eurooppa-foorumiin 27.–28.8.2020 osoitteessa www.europeforum.fi!

Luotu 18.06.2020 | Muokattu 18.06.2020