Eurooppa-päivänä julkaistiin kattava teos EU:n rakenteista

09.05.2014

Turun yliopiston Eurooppa-päivän tapahtumissa julkaistiin teos Euroopan unionin rakenteista ja EU:n historiasta. Samassa tilaisuudessa Eurooppasäätiö myönsi dosentti Tapani Paavoselle Eurooppa-palkinnon.

aatteesta-instituutioksi.jpg

Poliittisen historian tutkijat FT Louis Clerc ja dosentti, VTT Kimmo Elo ovat kirjoittaneet kattavan julkaisun Euroopan unionin rakenteista ja EU:n historiasta.

Turun yliopiston poliittisen historian oppiaineen alaisuudessa toimiva History and Politics of European Integration -ohjelma on profiloitunut toisen maailmansodan jälkeisen Euroopan integraation, erityisesti Euroopan unionin historialliseen ja institutionaaliseen kehitykseen.

Tutkijoina ja opettajina ohjelman puitteissa työskentelevät Clerc ja Elo ovat laatineet suomenkielisen, uusimpaan tutkimustietoon perustuvan kattavan kokonaisesityksen Euroopan unionin historiasta ja instituutiosta.

450-sivuinen Aatteesta instituutioksi: Euroopan unionin historia ja rakenteet -kirja julkaistiin Turun yliopistossa 9.5.2014.

Eurooppa-palkinto myönnettiin Turun yliopiston Tapani Paavoselle

Eurooppa-päivän tilaisuudessa Eurooppasäätiön puheenjohtaja Anders Blom jakoi Eurooppa-palkinnon tunnustuksena pitkäjänteisestä työstä Eurooppa-tiedon lisäämiseksi.

Palkinto myönnettiin valtiotieteen tohtori, poliittisen historian dosentti Tapani Paavoselle. Paavonen on suomalaisen Eurooppa-tutkimuksen uranuurtaja ja Euroopan integraation poliittisen historian huippuasiantuntija.

Säätiön mukaan Paavosen tuottamalla tutkimustiedolla on yritysjohdolle suuri arvo ajankohtana, jolloin Eurooppa on jälleen murroksessa.

Hannu Aaltonen

Luotu 09.05.2014 | Muokattu 20.07.2021