Eurooppalaisten yliopistojen edustajia kokoontuu Turkuun keskustelemaan tutkimuksen ja koulutuksen synergioista

07.03.2024

Suuri joukko eurooppalaisten yliopistojen edustajia kokoontuu kesäkuun alussa Turkuun Coimbra Group -yliopistoverkoston vuosikonferenssiin ja yleiskokoukseen. Tapahtuman järjestävät Turun yliopisto ja Åbo Akademi, jotka molemmat ovat verkoston pitkäaikaisia jäseniä.

Coimbra Group on eurooppalaisten monitieteisten yliopistojen verkosto. Vuonna 1985 perustettuun verkostoon kuuluu tällä hetkellä 40 yliopistoa 22 maasta. Verkosto on sitoutunut luomaan erityisiä akateemisia ja kulttuurisia siteitä. Toiminnan tavoitteena on edistää kansainvälistymistä, akateemista yhteistyötä, koulutuksen ja tutkimuksen korkeaa tasoa sekä palvella yhteiskuntaa. Lisäksi verkoston tarkoituksena on vaikuttaa eurooppalaiseen koulutuspolitiikkaan ja kehittää parhaita käytäntöjä keskinäisen kokemusten vaihdon avulla.

4.-7.6. järjestettävään vuosikonferenssiin kokoontuu edustajia verkoston neljästäkymmenestä jäsenyliopistosta, jotka ovat mukana yhteisissä kehittämisaloitteissa. Jäsenyliopistot työskentelevät koulutuksen ja tutkimuksen laadun parantamiseksi pyrkimyksenä edistää korkeakoulutuksen ja tutkimuksen huippuosaamista Euroopassa.

– Edistämällä mielekkäitä kumppanuuksia johtavien eurooppalaisten yliopistojen välillä olemme mukana rakentamassa elinvoimaista älyllistä ekosysteemiä, joka ylittää tieteenalojen ja kulttuurien rajat. Yhteistyömme Coimbra Group -verkoston kanssa tarjoaa meille erinomaisia tilaisuuksia hyödyntää kollektiivista osaamista, resursseja sekä monipuolisia näkökulmia globaalien haasteiden ratkaisemiseksi, tutkimuksen edistämiseksi ja koulutuskokemusten rikastamiseksi, kertoo Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

Tutkimus ja koulutus keskiössä

Tämän vuoden konferenssi rakentuu teeman Research and Education – Most Impactful Together ympärille. Teemaa käsitellään viikon aikana eri työryhmien kokouksissa ja työpajoissa sekä konferenssin julkisessa yleisötilaisuudessa, joka järjestetään torstaina 6. kesäkuuta Logomossa.

Yleisötilaisuudessa on kuullaan ajankohtaisia keynote- ja kommenttipuheenvuoroja sekä tilaisuuden teemaan keskittyvä paneelikeskustelu. Lisäksi osana tilaisuutta järjestetään eurooppalaisiin yliopistoalliansseihin keskittyvä sessio Synergies between education and research: what can we learn from the Alliances? sekä 3 Minute Thesis -kilpailun Euroopan finaali.

– Turun vahvalle akateemiselle kulttuuriperinnölle on ominaista vankka omistautuminen sekä koulutukseen että tutkimukseen. Molemmat ovat keskeisiä tekijöitä innovaatiokulttuurin ja vuorovaikutuksen edistämisessä. Tutkimus on keskeisessä roolissa tuoreiden näkökulmien ja ideoiden syntymisessä, kun taas koulutus toimii kanavana näiden oivallusten välittämiselle ja leviämiselle. Odotamme innolla monia mielenkiintoisia keskusteluja tästä aiheesta konferenssin aikana, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt.

Coimbra Groupin Brysselin toimiston johtaja Emmanuelle Gardan on myös innoissaan tulevasta konferenssista:

– Vuosikokous on verkostomme kalenterin lippulaivatapahtuma. Se tarjoaa loistavan tilaisuuden saada käsitys siitä, mitä Coimbra Groupilla on tarjota, olla osa yhteisöä, laajentaa verkostoja, jakaa ideoita ja inspiroitua erilaisista näkökulmista. Tämän vuoden teema on erityisen ajankohtainen nyt, kun tulevia EU-ohjelmia, kuten Erasmus+ ja Horizon Europe, suunnitellaan ja meillä on mahdollisuus sanoa sanottavamme. Odotamme innolla mielenkiintoista ja rikastuttavaa konferenssia, Gardan sanoo.

Logomossa järjestettävä julkinen tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille ja tutkimuksen ja koulutuksen parissa työskenteleville. Tilaisuutta on mahdollista seurata myös etäyhteyden välityksellä.

Luotu 07.03.2024 | Muokattu 07.03.2024