Felix Vaura voitti 3MT-kisan – edustaa Turun yliopistoa Coimbran kilpailussa

17.03.2021

Sisätautiopin tohtorikoulutettava Felix Vaura voitti Turun yliopiston Three Minute Thesis -kilpailun. Tuomaristo kiitti tämänvuotista kilpailua poikkeuksellisen korkeatasoiseksi. – Ainahan tuomarit niin sanovat, mutta tällä kertaa se on täysin totta, tuomariston puheenjohtaja, Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelson totesi.

Vauran esitys edustaa Turun yliopistoa Coimbra Groupin kansainvälisessä, eurooppalaisille yliopistoille järjestetyssä 3MT-kilpailussa.

Felix Vaura kertoi kilpailussa kolmessa minuutissa, miten hän tutkimustyöllään etsii keinoja kehittää korkean verenpaineen hoitoa. Tuomaristo kiitti häntä erityisen havainnollisesta kuvasta, jota Vaura osasi hyödyntää esityksensä tukena niin, että kuulijan oli helppo ymmärtää sanoma. Kiitosta sai myös esityksellinen tieteellinen ansio.

– Arvioidessamme esityksiä mietimme, miten hyvin esiintyjä pystyi popularisoimaan tiedettä niin, että teki sanomastaan ymmärrettävää, mutta ei liikaa yksinkertaistaen, Nelson perusteli.

Voiton jälkeen Felix Vaura tunnustikin voiton tuntuvan hieman oudolta ja jännältä. Seuraava askel on kuitenkin jo tiedossa: nyt on aika viimeistellä väitöskirja ja suunnata kohti väitöstilaisuutta.

Toiselle sijalle päätyi täpärästi kliinisellä laitoksella, PET-kuvantamista hyödyntäen väitöstutkimustaan tekevä Tuulia Malén. Hän kertoi mielihyvään ja riippuvuuteen liittyvän aivotoiminnan tutkimuksestaan.

– Olo on vieläkin jännittynyt, hieman hermostunutkin, mutta tällainen kokemus todella auttaa jatkossa kertomaan omasta tutkimuksestani suurelle yleisölle, Malén totesi tulosten julkistuksen jälkeen.

Malén onnistui kätkemään hyvin tunnemyrskyn, tuomaristo kiitti häntä esityksen erittäin selkeästä rakenteesta sekä rauhallisesta, tauotetusta esityksestä.

Yleisöäänestyksen voitti tiukassa kisassa yhdellä äänellä kliinisen laitoksen tohtorikoulutettava Nasrin Shahedifar, joka esitteli tutkimustaan aivovaurion jälkeisestä elämästä, ja siinä erityisesti autolla ajamisesta.

Finaaliin osallistui kymmenen tohtorikoulutettavaa. Nelsonin rinnalla tuomaristoon kuuluivat sosiologian professori Suvi Salmenniemi ja kemian yliopistonlehtori Veli-Matti Vesterinen. Popularisointitaidon lisäksi kolmikko seurasi esityksessä tarkkaan, miten suuri osuus ajasta kului taustatietojen ja toisaalta oman tutkimuksen esittelyyn sekä sitä, miten tohtorikoulutettava hyödynsi kolmen minuutin ajan  mahdollisimman tarkkaan.

Esiintyjille urakka olikin tieteen yleistajuistamisen pikakurssi.

– Tämän jälkeen minä voin kertoa kenelle tahansa kadulla vastaantulevalle tutkimuksestani, kemian tohtorikoulutettava Sachin Kochrekar kiteytti tunnelmat esityksen jälkeen.

Turun yliopistossa kilpailun toteuttivat yhteistyössä tutkijakoulu, tutkijaurayksikkö ja viestintä.

>> 3MT-kilpailu Turun yliopistossa

Katso Felix Vauran esitys