Flavoria Innovation Festival -viikolla opiskelijat ideoivat ratkaisuja kala-alan haasteisiin

23.12.2025

Turun yliopiston, WiseFood – resurssiviisaat ruokaketjut -hankkeen sekä Kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelman järjestämä Flavoria Innovation Festival kokosi opiskelijoita ratkomaan yritysten aitoja haasteita 10.–14. marraskuuta 2025.

Viisipäiväinen Flavoria Innovation Festival -innovointitapahtuma ja -opintojakso keräsi yhteen reilu 30 opiskelijaa Turun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun ja Seinäjoen ammattikorkeakouluista sekä Turun ammatti-instituutista. Tapahtuma järjestettiin jo neljättä vuotta peräkkäin.

Viikon aikana monialaiset opiskelijatiimit ratkoivat viiden eri yrityksen antamia haasteita, jotka liittyivät tänä vuonna kala-alaan. Opiskelijat pääsivät kehittämään ideointi-, ryhmätyö- ja esiintymistaitojaan ja saivat sparrausta niin yritysten edustajilta kuin asiantuntijamentoreilta. Viikko huipentui perjantain päätöstilaisuuteen, jossa ryhmät esittelivät ratkaisunsa yrityksille.

– On hienoa, että kotimaiset kala-alan yritykset innostuivat lähtemään mukaan viikolle ja tarjoamaan haasteita opiskelijoiden ratkaistavaksi. Kala-ala kaipaa innovaatioita ja uusia näkemyksiä, joita opiskelijat todella tarjosivat, toteaa Kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelmaa koordinoivan Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Kala-ala tutummaksi seminaarin, työpajan ja todellisten yrityshaasteiden kautta

Jo ennen innovaatioviikkoa opiskelijoilla oli mahdollisuus syventyä kala-alaan Catch the Future -seminaarissa ja Mereltä pöytään -kalademopäivässä, jossa ammattikokkien opastuksella tutustuttiin suomalaisiin alihyödynnettyihin kalalajeihin ja niiden käsittelyyn sekä valmistettiin herkullisia kala-annoksia.

Innovaatioviikon aikana opiskelijat työskentelivät monialaisissa tiimeissä ja ratkoivat Kalaneuvoksen, Kalavapriikin, Hätälän, Järki Särjen ja Turun kauppahallin kalaliikkeiden S. Wallinin ja Herkkunuotan haasteita. Teemat vaihtelivat tuotekehityksestä markkinointiin ja vientiin, ja monissa haasteissa korostui juuri nuorten kuluttajien näkökulma.

– Flavoria Innovation Festival oli huikea kokemus, ja opin kala-alasta todella paljon. Oli hienoa työskennellä monialaisessa tiimissä, johon jokainen toi oman osaamisensa ja näkemyksensä. Onnistuimme yhdistämään vahvuutemme ja tuomaan toisistamme esille parhaat puolemme, mikä näkyy myös ideoimassamme ratkaisussa, kertoo Turun kauppakorkeakoulun opiskelija Jesse Torni, jonka ryhmä ideoi Hätälä Oy:lle Z-sukupolven kalasnack-tuotteita.

Viikon päätteeksi opiskelijat esittelivät yrityksille ratkaisuideansa, joihin lukeutui uudenlaisia kalatuotteita ja makumaailmoja, markkinointikonsepteja, vientistrategia ja elämyskonsepti.

Jesse Tornin, Marlena Postman, Sheheryar Fareed Wahidin ja Ishimwe Beni Dandyn Hätälälle ideoima ratkaisu valittiin innovaatioviikon parhaaksi.

Suosittu tapahtuma saa jatkoa

Neljän vuoden aikana hioutunut konsepti ja opintojakso keräsi positiivista palautetta niin opiskelijoilta kuin yrityksiltä.

– Tapahtuma oli innostava ja hyvin järjestetty. Opiskelijat tekivät erinomaista työtä ja esittelivät mielenkiintoisia ratkaisuja. Yhteistyö oli antoisaa ja tuloksista näkyi, että töitä oli tehty huolella. Viikon rakenteessa oli paljon hyvää, erityisenä mainintana keskiviikon tilaisuus, missä pystyi antamaan välikommentteja, kertoo Kalavapriikin tuotekehitys- ja laatupäällikkö Ari Hietanen.

Viime vuoden tapaan innovaatioviikon osallistujille tarjottiin ainutlaatuinen mahdollisuus hakea Japaniin suuntautuvalle opintomatkalle, jonka järjestivät ja rahoittivat Turun kaupunki, Turun yliopisto ja Sasakawa Foundation. Matkalle valittiin kaksi opiskelijaa aktiivisen osallistumisen, motivaatiokirjeen ja ryhmätyöskentelytaitojen perusteella.

Flavoria Innovation Festival järjestetään seuraavan kerran syksyllä 2026, ja mukaan ovat tervetulleita jälleen opiskelijat eri oppilaitoksista.

 

Flavoria Innovation Festival 2025 järjestettiin osana EU:n osarahoittamia WiseFood – resurssiviisaat ruokaketjut -hanketta ja Kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelmaa. Viikko toteutettiin yhteistyössä Turun kaupungin, Turun ammatti-instituutin ja Boost ry:n kanssa. Lisäksi mukana oli laaja joukko asiantuntijoita ja mentoreita yliopisto- ja yritysmaailmasta.

 

Luotu 23.12.2025 | Muokattu 23.12.2025