Future Camp herättää nuoret ajattelemaan tulevaisuutta

22.05.2014

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämä valtakunnallinen Future Camp -kiertue on kevään ajan vienyt kouluihin uudenlaista tulevaisuusajattelua.

​Future Camp -kiertueen tavoitteena on ollut herättää nuoret ajattelemaan tulevia valintojaan ja tulevaa työelämää. Osallistujat ovat peruskoulun kahdeksasluokkalaisia ja toisen asteen toisen vuosikurssin opiskelijoita.

Kaksituntisen tapahtuman leirihenkinen tilasuunnittelu ja äänimaailma vievät pois kouluarjesta. Toiminnallisilla rasteilla nuoret pääsevät esimerkiksi suunnittelemaan ja kuvaamaan tulevaisuuden uutiskuvia sekä pohtimaan tulevaisuuskäsityksiään leiriteltassa.
Future Campin pelit ja muut työvälineet on kehitetty Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen KOUKKU ‒ Koulutusvalinnat kuntoon- ja Get a Life -hankkeissa.

‒ Olemme suorastaan yllättyneet siitä, miten avoimesti nuoret ovat ottaneet vastaan mahdollisuuden ja tilan sellaiselle pohdinnalle, joka ei mahdu normaaliin kouluympäristöön. On ollut palkitsevaa huomata, että rasteilla nuoret alkavat keskustella aiheista laajemminkin, myös keskenään, kertoo Future Campin koordinaattori Anna Vuorinen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Uudenlaiselle tulevaisuusohjaukselle on kouluissa tilausta. Tarkoituksena on luoda pysyvä konsepti koulujen käyttöön.

‒ Future Campilla ei keskitytä ainoastaan koulutusvalintoihin, vaan herätellään nuoria ajattelemaan laajemminkin muutosta ja sitä, millainen maailma voi olla silloin, kun he valmistuvat tulevista opinnoistaan.

Future Camp on kevään aikana vieraillut Raisiossa, Tampereella, Riihimäellä, Oulussa, Raumalla ja Turussa, Kauniainen on vuorossa 26.5.

Lisätietoa:

>> Future Campin Facebook-sivut