Game Jamissa pelit valjastetaan ratkomaan tieteellisiä ongelmia

09.12.2014

Kvanttifyysikot ottavat uudet keinot käyttöön ratkaistakseen tieteen mysteerejä. Tulevana viikonloppuna Turun yliopiston Tuorlan observatorioon kokoontuu joukko eri alojen ammattilaisia Quantum Game Jamiin tavoitteenaan luoda uutta tietoa tuovia pelejä. Tuloksia esitellään sunnuntaina 14.12. kaikille avoimessa Tiedekahvilassa, jossa puhuu myös muun muassa Science Fiction -kirjailija Hannu Rajaniemi.

​Uusi tapahtuma syntyy usean toimijan yhteistyönä. Sabrina Maniscalcon oman yksikön, Fysiikan ja tähtitetieen laitoksen teoreettisen fysiikan laboratorion, Tampereen yliopiston Pelitutkimuksen laboratorion, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun vetämä monitieteinen Up your Game –verkosto sekä Finnish Game Jam ry.

​Kvanttifysiikan professori Sabrina Maniscalco ei peittele innostuneisuuttaan. Turun yliopiston Tuorlan observatoriossa järjestettävä Game Jam on jopa maailman tiedepiireissä harvinainen tapahtuma.

– Kvanttifysiikan Game Jamia ei ole järjestetty missään aiemmin, eikä kovin monia tieteellisiä pelijameja ylipäätään, Maniscalco sanoo.

Taustalla on havainto siitä, että ihmiset ovat tietyissä tehtävissä parempia kuin tietokoneet, esimerkinä Maniscalco mainitsee tiettyjen mallien havainnoimisen, esimerkkinä siitä kasvojen ja tiettyjen epätyypillisten mallien tunnistamisen.

– Siitä syntyi idea “kääntää” tietyt, visuaalisen luonteen omaavat tieteelliset ongelmat peliksi, Maniscalco sanoo.

Pelaajat voivat siten käyttää hyväkseen omia taitojaan ja siten ratkaista alkuperäisen tutkimusongelman, tai ainakin johdattavan oikealle polulle.

– Ryhmien tavoitteena on suunnitella peli tietyn kvanttifysiikan ongelman ratkaisemiseksi. Pelin tulee olla myös viihdyttäviä, jotta niitä jaksetaan pelata. Pelaajat eivät välttämättä edes tiedä olevansa auttamassa tieteellisen ongelman ratkaisussa, Maniscalco sanoo

Tiedekahvilassa nähdään tuloksia

Game Jameja järjestetään ympäri maailman. Turun yliopiston Up Your Game -verkoston ohjelmapäällikkö Jukka Vahlo kertoo, että tavoitteena on haastaa oma ajattelu ja luoda uusia pelejä viikonlopun aikana.

– Quantum Game Jam on erinomainen tilaisuus oppia, miten tutkijoiden ja pelinkehittäjien luova yhteistyö toimii käytännössä. Haluamme toteuttaa lähitulevaisuudessa lisää tutkimusta, jossa pelejä hyödynnetään tieteen ongelmanratkaisussa, Vahlo sanoo.

Töitä Game Jamissa tehdään muutaman hengen tiimeissä tyypillisesti ympäri vuorokauden. Ryhmiin kootaan eri alojen ammattilaisia ohjelmoijista suunnittelijoihin ja pelisuunnittelijoista käsikirjoittajiin. Tavoitteena on saada valmiiksi ainakin pelin demoversion.

Mitä parin vuorokauden aikana saadaan aikaan, se paljastetaan sunnuntaina 14.12. kello 17 alkaen Turun Yliopistonmäellä sijaitsevan Luonnontieteiden talo I luentosalissa IX.

– Järjestämme poikkeuksellisesti Tiedekahvilan yliopistolla. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin. Tulijan ei tarvitse tietää kvanttifysiikasta mitään etukäteen, Maniscalco sanoo.

Tiedekahvilassa tähtitieteen tohtori Harry Lehto puhuu aurinkokuntamme alkuperästä ja syntymästä, Finnish Gamin Jamin puheenjohtaja ja pelitutkija Annakaisa Kultima kertoo sekä koetusta kvanttifysiikan pelijameista että esittelee luotuja pelejä.

– Annakaisa Kultima on yksi Quantum Game Jamin tärkeimmistä järjestäjistä. Hän on myös Suomen todellinen Gam Jam –ekspertti, Maniscalco sanoo.

Kultiman esityksen jälkeen psykologian professori Heikki Hämäläinen kertoo peleistä aivotutkimuksen apuna. Tapahtuma huipentuu nykyisin Skotlannissa työskentelevän fysiikan tohtorin Hannu Rajaniemen puheenvuoroon. Science fiction -kirjailijana Rajaniemi löi maailmanlaajuisesti läpi 2010 Kvanttivaras-teoksellaan.

– Hannu Rajaniemi kertoo, millä tavalla Science Fiction on kyennyt jo etukäteen tuomaan esille asioita, joita pidettiin mahdottomina, mutta joita tutkijat ovat myöhemmin voineet todentaa ja luoda, Maniscalco sanoo.

Englanninkielinen Tiedekahvila sunnuntaina 14.12. kello 17.00 Turun yliopiston Luonnontieteiden talo 1:n luentosalissa IX
Seuraava Tiedekahvila lauantaina 17.1., puhujana tähtitieteen tohtori Esko Valtaoja.

Quantum Game Jam:

Tiedekahvilan Facebook-sivu: