Geenimonistusmenetelmä on tarkin tapa selvittää koronatartunta – näytteiden analysointia ja testaustapoja kehitetään jatkuvasti

30.03.2020

Koronavirustartuntoja selvitetään geenimonistusmenetelmän avulla. Turun yliopistollisen keskussairaalan ylilääkäri ja virusopin dosentti Tytti Vuorinen kertoo, miten koronavirustesti toimii.

Koronavirustesti mittaa viruksen läsnäoloa hengitystie-eritteissä. Näyte otetaan sieraimen kautta nenänielusta pehmeäpäisellä näytetikulla.

– Toistaiseksi luotettavin menetelmä on geenimonistusmenetelmä (PCR), jossa monistetaan näytteestä viruksen perimää, kertoo Vuorinen.

Geenimonistusmenetelmää käytetään myös muiden virusinfektioiden diagnostiikassa. Sitä hyödynnetään esimerkiksi hengitystieinfektioita aiheuttavien virusten, hepatiittivirusten ja immuunipuutteisten potilaiden herpesvirusinfektioiden toteamisessa.

– Geenimonistusmenetelmät ovat kaikkein herkimpiä menetelmiä virusten toteamiseksi, ja näytteessä oleva hyvin pieni virusmäärä pystytään todentamaan. Lisäksi menetelmä on nopea.

Koronavirusnäytteiden alkukäsittely tehdään muusta toiminnasta erillään olevassa laboratoriotilassa, ja henkilökunta on varustautunut suojaimilla. Näyte käsitellään ja inaktivoidaan eli virus tehdään infektiokyvyttömäksi biosuojakaapissa, jotta jatkotyöskentely on turvallista. Näytteissä oleva viruksen perimä eristetään automaattilaitteistossa ja analysoidaan sitten geenimonistuslaitteistolla.

Tällä hetkellä Tyksissä testataan Varsinais-Suomen ja Satakunnan sairaanhoitopiireistä sekä Ahvenanmaalta tulevien potilaiden näytteitä. Vuorinen kertoo, että koronavirustestauksia on laajennettu viime viikkoina, ja tällä hetkellä niitä tehdään sekä keskussairaaloissa että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa. Lisäksi näytteitä tutkii yksi yksityinen laboratorio.

Koronatilanne on herättänyt kysymyksiä myös kotitesteistä ja pikatesteistä. Vuorinen kertoo, että kehitteillä on menetelmiä, joilla mitataan viruksen pinnalta valkuaisaineita. Nämä menetelmät eivät kuitenkaan ole yhtä herkkiä kuin geenimonistusmenetelmä. Lisäksi kehitteillä on vasta-ainetestejä.

– Vasta-aineet syntyvät infektiossa hitaasti, joten kyseinen menetelmä ei sovellu akuutin taudin toteamiseen. Sen sijaan sillä voidaan selvittää, onko tutkittava henkilö jo sairastanut taudin.

Luotu 30.03.2020 | Muokattu 07.04.2020