Globaali GEM-tutkimus: yli puolet kaikista yrittäjänä toimivista odottaa yritystoimintansa kasvavan seuraavien viiden vuoden aikana

07.02.2017

Vuoden 2016 GEM-tutkimuksen (Global Entrepreneurship Monitor) mukaan yrittäjyys on kasvamassa maailmanlaajuisesti. Globaalisti ottaen vahvan yrittäjyysekosysteemin rakentaminen on avain työpaikkojen luomiselle.

Maailmanlaajuisesti 55 prosenttia kaikista yrittäjistä suunnittelee palkkaavansa ainakin yhden työntekijän seuraavien viiden vuoden aikana. Tämä tulos käy ilmi globaalista GEM-tutkimuksesta, joka julkistetaan tiistaina 7.2. Babson Collegen, Universidad Del Desarrollon, Universiti Tun Abdul Razakin ja Tecnológico de Monterrey -yliopiston sponsoroimana. Suomessa GEM-tutkimustiimiä johtaa professori Anne Kovalainen Turun yliopistosta. Tutkimusaineisto kerättiin globaalisti vuoden 2016 kesällä.

Globaalisti esiintyvästä optimismista huolimatta yrittäjyyden kasvun esteinä toimivat monet tekijät kuten jäykät työmarkkinat, työvoiman ja uusien työpaikkojen huono kohtaanto, rahoitusongelmat ja päätös jäädä pieneksi yritykseksi.
”Globaalisti ottaen yrittäjyyden mahdollisuudet luoda uusia työpaikkoja vaihtelevat, mutta yrittäjyydellä on suuri merkitys alueellisen talouskasvun ja yhteiskunnallisen vakauden luomisessa”, toteaa Turun yliopiston professori ja GEM Suomi -tiimin johtaja Anne Kovalainen.

”Suomessa startup-kulttuurin kasvu ja kehitys ovat vahvistamassa uusien yritysaihioiden ja innovaatioiden syntyä. Tässä muutoksessa tiivistyvä yhteistyö koulutusjärjestelmän ja kasvukeskusten ekosysteemin kanssa on keskeinen kehitystä vauhdittava tekijä”, toteaa Kovalainen. Suomi onkin Euroopan kärkeä motivaatiota mitattaessa.

GEM-tutkimus on laajin yhtäjaksoinen yrittäjyyteen ja talouteen kohdistuva globaali tutkimus. Vuoden 2016 GEM-tutkimukseen osallistuneet maat kattavat 69,2 prosenttia maailman väestöstä ja 84,9 prosenttia maailman GDP:stä. Viime vuosi oli GEM-tutkimuksen 18. peräkkäinen vuosi. Suomi on ollut mukana GEM-tutkimuksessa alusta saakka.

GEM-tutkimuksen keskeiset globaalit löydökset:
  • Kuluneen vuoden aikana yrittäjyysaktiivisuus on pysynyt vakaana tai lisääntynyt keskimäärin 2/3 kaikista vuonna 2015 ja 2016 tutkituista maista.
  • Keskimääräinen varhaisvaiheen yrittäjyysaktiivisuus (TEA), jota mitataan 18­–64-vuotiaiden joukossa alkaneiden tai omistaja-yrittäjien määrällä, on korkein teollisuusintensiivisissä talouksissa (17 prosenttia). Varhaisvaiheen yrittäjyysaktiivisuus laskee talouden kehityksen myötä, ollen 9 prosenttia innovaatiovetoisissa talouksissa. Suomessa TEA on 6,7 prosenttia, Ruotsissa 7,6 prosenttia, Saksassa 4,6 prosenttia.
  • Alueellisesti TEA-aste on korkein Latinalaisessa Amerikassa ja Karibian alueen maissa sekä Afrikassa. Näillä alueilla joka viides aikuinen on mukana varhaisvaiheen yritystoiminnassa.
  • Euroopassa TEA-aste on alueellisesti alhaisin. Euroopassa vähäisintä alueellinen varhaisvaiheen yrittäjyys on Italiassa, Bulgariassa ja Saksassa.
  •  Innovaatiointensiivisyys on korkein USAssa (39 prosenttia) ja alhaisin Afrikassa (20 prosenttia). Chilessä 24 prosenttia on aloittamassa uutta yrittäjyyttä ja tästä joukosta yli puolet, 57 prosenttia, tuottaa innovatiivisia tuotteita tai palveluita.
  • GEM-tutkimuksessa on löydetty vahva yhteys suotuisan yrittäjyysilmapiirin, yrittäjyysaktiivisuuden ja mediahuomion välillä. Suomessa noin 40 porsenttia vastanneista pitää yrittäjyyttä hyvänä uravaihtoehtona.
  • Globaalisti vahvin yrittäjyysmyönteisyys löytyy idästä: Kiinasta, Thaimaasta ja Indonesiasta. Myös Kreikassa, Intiassa ja Meksikossa yrittäjyys nähdään vahvana uravaihtoehtona.
GEMin toimitusjohtajan Mike Herringtonin mukaan GEM-raportti tarjoaa avainnäkymän yrittäjyyden ja taloudellisen kehityksen välisiin monimutkaisiin riippuvuussuhteisiin tutkijoille, koulutuksesta ja politiikasta vastaaville osoittamalla arvojen, henkilöiden ja ekosysteemien vaikutuksen yrittäjyyteen ja sitä kautta yksittäisiin kansantalouksiin. Raportti tarkastelee myös erityisesti politiikkavaikutusten merkitystä yrittäjyyden kehitykseen.

“On selvää, että tutkimustietoon perustuvat politiikkapäätökset auttavat yrittäjyyttä tukevan ympäristön rakentamisessa. Tämä puolestaan rakentaa vahvempaa iskunkestävyyttä talouteen”, toteaa Herrington ja lisää että GEM-tutkimus tunnistaa sen, ettei sama yrittäjyyden tukimalli sovi globaalisti jokaiseen maahan. Raportti tarjoaa ehdotuksia politiikkakeskustelun ja käytäntöjen perustaksi. GEM on myös julkistanut sarjan politiikkatiivistelmiä, jotka keskittyvät 37 maan yksittäisiin politiikkavaikutuksiin.

Linkit globaaliin GEM-raporttiin:

GEM 2016/2017 Global Report