Gradukysely rakkautta käsittelevistä sananparsista

13.04.2021

Rakkaudesta, rakkaudella. Mutta mitä on rakkaus? Sakari Korpikallio kartoittaa  romanttiseen rakkauteen liittyviä sananparisia ja muuta folklorea Turun yliopiston folkloristiikan oppiaineeseen laatimassaan pro gradu -tutkielmassa. Osallistu tutkimukseen ja vastaa sananparsia koskevaan kyselyyn, joka on avoinna 15.5.2021 asti.

Rakkaus on teema, joka jakaa mielipiteitä lähtökohtaisesti jokaisen yksilön kohdalla. Voidaan kysyä, uskooko joku rakkauteen. Voidaan puhua rakkaudesta ensisilmäyksellä, mikä sisältää oletuksen siitä, että rakkaus itsessään on olemassa oleva asia. Voidaan väittää rakkauden olevan pelkkiä hormonien aiheuttamia kemiallisia reaktioita ihmisen aivoissa. Vastaavasti voidaan ajatella, että rakkaus on jotain elämää suurempaa. Maailmaa hallitseva voima - tai jotain. Yksi asia on kuitenkin varma. Rakkaudesta puhutaan, jatkuvasti ja paljon.

– Kyselyn ja tutkimukseni tarkoitus on kartoittaa sitä, kuinka rakkaudesta puhutaan sananparsien kontekstissa. Sananparret ovat tapa kiteyttää ajatuksia ja asenteita. Ne ovat siis hedelmällinen perinnelaji lähes minkä tahansa tunteita ja keskustelua herättävän aiheen ympärillä. Rakkaus on nimenomaisesti tällainen aihe, Korpikallio sanoo.

Kyselyyn vastaaminen ei vaadi asiantuntemusta sananparsista.

Vastaukset arkistoidaan Turun yliopiston HKT-arkistoon, jossa ne ovat arkiston sääntöjen mukaisesti mahdollisessa tutkimus-, opetus, ja museokäytössä. Kysely on avoinna 15.5.2021 asti.

> Linkki kyselyyn (Webropol)

> HKT-arkiston käyttösäännöt (pdf)

> Tämän tutkimuksen tietosuojailmoitus (pdf)

Sakari Korpikallio, sakari.e.korpikallio@utu.fi