Hae nyt kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutukseen – koulutus alkaa marraskuussa

16.05.2021

Lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikutetaan kouluarjen moninaisissa vuorovaikutustilanteissa ja kohtaamisissa. Opettajille suunnattu kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutus käynnistyy marraskuulla 2021. Haku Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen järjestämään koulutukseen on avoinna 31.8. saakka. Koulutukseen valittavat opettajat pääsevät kehittämään oman koulunsa tai kuntansa kouluhyvinvointia sekä osallistumaan valtakunnalliseen kouluhyvinvoinnin asiantuntijaverkostoon.

Kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutus on laajuudeltaan 60 opintopistettä ja se suoritetaan puolentoista vuoden aikana. Koulutuksessa syvennytään laajasti yksilö- ja luokkatason, koko kouluyhteisön sekä kuntatason mahdollisuuksiin vahvistaa lasten ja nuorten arjen hyvinvointia.

Koulutus rakentuu neljästä laajemmasta sisältökokonaisuudesta: Oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen mahdollisuudet ja menetelmät, Hyvinvointi koulun toimintakulttuurissa, Koulutusjärjestelmä ja hyvinvointi sekä Turvallinen, hyvinvoiva ja terveellinen koulu. Koulutukseen osallistujat toteuttavat myös oman kehittämishankkeensa, joka yhdistää teorian ja kirjallisuuden kautta opittuja asioita osallistujan oman työympäristön hyvinvoivan toimintakulttuurin vahvistamiseksi.

Erikoistumiskoulutukseen voivat hakea luokanopettajat, aineenopettajat, erityisopettajat tai KK-tutkinnon ja opettajan pedagogiset opinnot suorittaneet varhaiskasvatuksen opettajat. Hakijalla tulee olla myös vähintään kolme vuotta opetusalan työkokemusta.

Erikoistumiskoulutukset perustuvat monikanavarahoitukseen: ensimmäisiin  erikoistumiskoulutuksiin on saatu osarahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Koulutus maksaa 35 euroa opintopistettä kohden. Maksuun voivat osallistua opettajan itsensä lisäksi myös työantaja tai jokin muu taho. Koulutukseen voi hakea myös aikuiskoulutustukea tai eri säätiöiden apurahoja.

>> Lue tarkemmat hakuohjeet kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutuksen nettisivulta

Lisätietoja: Turun yliopiston opettajankoulutuksen yliopistonlehtori Tiina Annevirta, p. 050 339 0413, tiirau@utu.fi

Luotu 16.05.2021 | Muokattu 01.09.2021