Asiasana: kouluhyvinvointi

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Miten tukea lapsen mielenterveyttä, oppimista ja hyvän elämän rakentumista?

27.09.2023

Aikuisten tehtävänä on tarjota riittävän kasvun ja kehityksen eväät kaikille lapsille. Ratkaisut ongelmiin pitää etsiä yhteistyössä: lasten ja nuorten oppimis-, mielenterveys- ja hyvinvointiongelmien kasvua ei pysäytetä vain yhden tieteenalan tai palvelusektorin keinoin, kirjoittaa professori Riikka Korja Turun yliopistosta.

Sote-akatemian uudesta koulutuksesta eväitä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen kasvatus- ja oppimisyhteisöissä

17.01.2022

Turun yliopiston Sote-akatemia on saanut Opetushallitukselta rahoituksen uudenlaisen opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutuksen järjestämiseksi vuosina 2022–2023. Maksuttomalla koulutuksella vahvistetaan kaikkien kasvatus- ja oppimisyhteisöjen ammattilaisten osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. 

Oppilaiden yksinäisyyden torjuntaan kehitetään School to Belong -ohjelma

15.12.2021

Lasten ja nuorten yksinäisyyden vähentämiseen lähdetään uuden School to Belong -ohjelman voimin. Kehittämistyö siirtyy toteuttamisvaiheeseen, kun eduskunta ohjasi joululahjarahoistaan 250 000 euroa ohjelmalle. Hanketta vievät eteenpäin ohjelman kehittäjä HelsinkiMissio, kehitystyössä alusta saakka mukana ollut kasvatuspsykologian professori, opetusneuvos Niina Junttila ja hänen työyhteisönsä Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos sekä Opetushallitus ja Aluehallintovirasto.

Opettajat ja kouluterveydenhoitajat toivovat lisää keinoja mielenterveyden tukemiseen kouluissa – Verkkopohjaiset tukiohjelmat lupaava menetelmä mielenterveysongelmien varhaiseen tunnistamiseen (Väitös: TtM Pihla Markkanen, 10.12.2021, hoitotiede)

TtM Pihla Markkasen Turun yliopistossa tarkastettava väitöskirja osoittaa, että oppilaiden mielenterveyden tukemista koulun arjessa tulee vahvistaa. Opetushenkilöstö ja kouluterveydenhoitajat toivovat kouluihin lisää keinoja oppilaiden mielenterveyden tukemiseen. Verkkopohjaiset menetelmät voivat olla hyödyllisiä oppilaiden mielenterveysongelmien varhaisessa tunnistamisessa sekä mielenterveyden tukemisessa.

Hae nyt kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutukseen – koulutus alkaa marraskuussa

16.05.2021

Lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikutetaan kouluarjen moninaisissa vuorovaikutustilanteissa ja kohtaamisissa. Opettajille suunnattu kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutus käynnistyy marraskuulla 2021. Haku Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen järjestämään koulutukseen on avoinna 31.8. saakka. Koulutukseen valittavat opettajat pääsevät kehittämään oman koulunsa tai kuntansa kouluhyvinvointia sekä osallistumaan valtakunnalliseen kouluhyvinvoinnin asiantuntijaverkostoon.

Opintokamu tukee toisen asteen oppilaitoksia hyvinvointityössä

03.03.2021

Lukioissa ja ammattioppilaitoksissa opiskelevien hyvinvointi on heikentynyt koronan aikana merkittävästi. INVEST-lippulaivahankkeen hyvinvointikartoitus paljasti, että toisella asteella opiskelevilla nuorilla ahdistuneisuus ja masennusoireet olivat yleisempiä kuin ennen koronakriisiä. INVESTillä on tarjota tukea oppilaitosten hyvinvointityöhön. Opintokamu-kurssi on tarkoitettu opiskelijoiden itsenäiseen työskentelyyn, mutta Opintokamusta löytyy materiaalia myös työskentelyyn opiskelijaryhmien kanssa.

Hyvinvointikysely paljastaa suomalaislasten kokevan turvattomuutta koulussa

15.10.2020

Valtaosa suomalaislapsista on tyytyväisiä elämäänsä, mutta moni lapsi kantaa huolta perheen toimeentulosta, ilmenee Children’s Worlds -raportista. Suomalaislasten materiaalinen hyvinvointi on korkeaa, mutta se ei takaa emotionaalista hyvinvointia. Monet suomalaislapset kokevat fyysistä ja psyykkistä puutetta, merkittävä osa heistä kokee myös turvattomuutta koulussa.