KiVa Koulu -ohjelman menestystarina jatkuu maailmalla – ja etänä

07.12.2020

Koronaepidemia on siirtänyt koulutukset etätapahtumiksi, mutta ei ole pysäyttänyt maailmanlaajuista kiinnostusta KiVa Koulu -ohjelmaa kohtaan. Uusi jatkosopimus on juuri solmittu Uudessa Seelannissa, ja neuvotteluja tämän kiusaamista ehkäisevän ohjelman käyttöönotosta käydään myös Lähi- ja Kaukoidässä.

Vuodesta 2006 asti toimineella KiVa Koululla on jo 13 kansainvälistä, lisensoitua sopimuskumppania, joilla KiVa Kouluja 17 eri maassa. Ohjelmaa käyttää tällä hetkellä Suomessa yli 40 % peruskouluista.

-    Uudessa-Seelannissa sopimuskumppanimme on Wellingtonissa, Victorian yliopiston yhteydessä toimiva Victoria Link Limited, joka vastaa KiVa Koulu -ohjelman lanseerauksesta ja levittämisestä koko maahan, kertoo kansainvälisen toiminnan projektipäällikkö Johanna Alanen.

-    Tämä viiden vuoden jatkosopimus sekä muutkin käynnissä olevat neuvottelut jatkosopimuksista vahvistavat, että ohjelmamme tuo konkreettista hyötyä ja onnistumisia kumppaneillemme. Neuvottelut Lähi- ja Kaukoidässä taas osoittavat, että KiVa Koulu –ohjelmalle on globaalia tarvetta – kiusaamisen ehkäisy ja hyvinvoinnin edistäminen ei ole vain länsimainen haaste tai tavoite, toteaa Alanen.

Uusia KiVa-kouluttajia valmennetaan nyt etäkoulutuksena

Syksyn aikana Johanna Alanen ja projektikoordinaattori Anna Murgo ovat myös valmentaneeet uusia KiVa-kouluttajia, jotka puolestaan omassa maassaan tai omissa kouluissaan kouluttavat ja tukevat opettajia ja henkilökuntaa KiVa Koulu -ohjelman käyttöönotossa ja soveltamisessa. Tämä ”Train the Trainers” -koulutus toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa täysin etänä.

-    Olemme järjestäneet näitä koulutuksia Turussa jo yli seitsemän vuoden ajan, ja viikon koulutuksen aikana ryhmästä on hitsautunut tiivis yhteisö. Keskustelu, vertaistuki ja benchmarkkaus omaan maan, kulttuurin ja koulun käytäntöihin on tällaisessa koulutuksessa olennaista. Mietimmekin etukäteen, miten kaikki tämä tulee onnistumaan etäyhteyksin. Etäkoulutus ylitti kuitenkin kaikin puolin odotuksemme! Osallistujat olivat aktiivisia, yhteishenki hyvä ja saimme osallistujilta erinomaista palautetta, kertoo Murgo.

Koulutuksesta työkaluja ja motivaatiota kouluhyvinvoinnin edistämiseen

Yksi koulutukseen osallistuneista oli Karen Caerlens, luonnontieteiden opettaja Brysselin Eurooppalaisesta Koulusta. Caerlens koki saaneensa koulutuksesta sekä työkaluja että motivaatiota taistella kiusaamista vastaan ja edistää hyvinvointia koulussaan.

-    Minulle etäkoulutus oli sekä koronan että myös perhesyiden takia ainoa vaihtoehto osallistua koulutukseen. Sain koulutuksesta sekä työkaluja että motivaatiota taistella kiusaamista vastaan ja edistää hyvinvointia koulussamme, kertoo Caerlens.

-    Toivon, että voimme ottaa KiVa ohjelman käyttöön koulussamme, ja ennen kaikkea luoda kouluyhteisöömme KiVa Koulu -arvojen ja ideologian mukaisen ilmapiirin!  toteaa Karen Caerlens.

Teksti: Kati Kaarlehto
Kuvat: Shutterstock/KiVa Koulu, Karen Caerlens