Asiasana: oppiminen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Lapsuuden psykososiaaliset tekijät ovat yhteydessä muistiin ja oppimiseen aikuisiällä

30.11.2022

Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksen koordinoima suomalaistutkimus osoittaa, että haitalliset psykososiaaliset tekijät ja niiden kasautuminen lapsuudessa ovat yhteydessä aikuisiän kognitiiviseen toimintaan, erityisesti muistiin ja oppimiseen. Yksittäisistä tekijöistä lapsen sopeutuvuus ja itsekontrolli olivat voimakkaimmin yhteydessä muistiin ja oppimiseen.

Digitaaliset tarinat työstä tukevat organisaation uudistumista (Väitös: KM Satu Hakanurmi, 11.11.2022, kasvatustiede)

Tarinoiden kertominen soveltuu hyvin työssä oppimisen menetelmäksi, osoittaa kasvatustieteiden maisteri Satu Hakanurmen Turun yliopistoon tekemä väitöstutkimus. Perinteisten tarinankerrontamuotojen rinnalle ovat nousseet uudet tarinoiden muodot kuten kuvia, videoita ja kerrontaa yhdistävät digitaaliset tarinat. Visuaaliset tarinat ilmaisevat asioita, joita on vaikea sanoittaa ja jotka jäisivät muutoin kertomatta.

Luontaisesti esiin nousevilla rooleilla selkeä vaikutus yhteisöllisen oppimisen onnistumiseen (Väitös: KM Olli-Pekka Heinimäki, 6.10.2022, kasvatustiede)

Ryhmän jäsenet omaksuvat luontaisesti monia erilaisia rooleja yhteisöllisen oppimisen aikana. Kasvatustieteen maisteri Olli-Pekka Heinimäen väitöstutkimuksen mukaan ryhmän eri jäsenten omaksumilla rooleilla on vaikutusta myös yhteisöllisen oppimisen onnistumisen ja laadun kannalta.

Uusista teknisistä ratkaisuista apua kuvamateriaalia hyödyntävään verkko-opetukseen

08.06.2022

Turun yliopisto, Münsterin yliopisto ja University Medical Center Utrecht kehittävät EU:n tuella uusia ratkaisuja kuvamateriaalia hyödyntävään verkko-opetukseen. Vuoteen 2023 jatkuvan projektin aikana opetusteknologisia innovaatioita testataan patologian eli tautiopin opetuksessa. Turun yliopistosta mukana on sekä kasvatustieteiden että lääketieteen tutkijoita.

Johanna Ollila: Suomalainen koulujärjestelmä on liikaa kiinni nykyajassa – miten tulevaisuustaitoja tulisi opettaa?

21.03.2022

Kouluissa täytyy keskittyä nykyistä enemmän universaalien tulevaisuustaitojen opettamiseen, jotta voimme rakentaa kestävää tulevaisuutta, kirjoittaa tutkimuspäällikkö Johanna Ollila. Mutta mitä ovat tulevaisuustaidot ja miten niitä voi opettaa?