ViLLE-opetusjärjestelmä palkittiin Pariisissa UNESCOn ICT-koulutuspalkinnolla

15.07.2022

Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskuksen kehittämä ViLLE-opetusjärjestelmä palkittiin UNESCO:n vuoden 2020 King Hamad Bin Isa Al-Khalifa -palkinnolla. Palkinto jaettiin Pariisissa 24.6.

UNESCOn palkinto on merkittävä tunnustus innovatiivisista tavoista käyttää uusia teknologioita opetuksen laadun ja oppimistulosten kehittämiseksi. Tällä tuetaan UNESCO:n tavoitetta digitaalisesta murroksesta koulutuksessa ja digitaalisten innovaatioiden hyödyntämisestä tässä.

Kansainvälinen tuomaristo valitsee vuosittain kaksi voittajaa, jotka molemmat saavat 25 000 dollarin suuruisen palkinnon. Pariisissa 24.6. järjestetyssä palkintogaalassa palkittiin samalla vuosien 2019, 2020 ja 2021 voittajat. Palkintogaalaan osallistui satoja YK:n jäsenmaiden, korkeakoulujen, tutkimusinstituuttien ja yritysten edustajia ympäri maailman.

Vuoden 2020 palkinnon teemana on tekoälyn hyödyntäminen oppimistulosten laadun parantamisessa.

– Palkintoseremoniassa konkretisoitui entisestään se, että kuinka arvostettua ja laadukasta työtä yliopistossamme ja yksikössämme tehdään. Olen isosti ylpeä tiimistämme, ja kiitollinen kaikille yhteistyökumppaneillemme, sanoo palkinnon vastaanottanut oppimisanalytiikan keskuksen johtaja Mikko-Jussi Laakso.

ViLLE on verkossa toimiva oppimisjärjestelmä, joka antaa oppilaalle ja opettajalle välitöntä tietoa oppimisesta ja sen edistymisestä. Pääsääntöisesti automaattisesti arvioidut tehtävät tarjoavat opettajalle enemmän aikaa opetukseen ja tuen tarjoamiseen. Järjestelmän tekoäly tunnistaa ja ehkäisee opiskelijan oppimisvaikeuksia eri aihealueilla. ViLLE sisältää monipuolisesti interaktiivisia tehtäviä eri oppiaineista kuten matematiikasta, äidinkielestä ja kielistä, ja se soveltuu opetukseen peruskoulusta yliopistotasolle. Opetusjärjestelmää käyttää noin puolet suomalaisista kouluista ja sen avulla tehdään vuosittain yli 150 000 000 interaktiivista tehtävää.

> Aiempi uutinen palkinnon myöntämisestä ViLLE-opetusjärjestelmälle

> Oppimisanalytiikan keskuksen ja ViLLEn sivut