ViLLE-opetusjärjestelmälle UNESCOn ICT-koulutuspalkinto

07.04.2021

YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO on myöntänyt Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskuksen kehittämälle ViLLE-opetusjärjestelmälle vuoden 2020 King Hamad Bin Isa Al-Khalifa -palkinnon. Palkinto jaetaan vuosittain kahdelle ehdokkaalle, jotka edistävät projekteillaan oppimista ja opetusta tieto- ja viestintätekniikan avulla.

UNESCOn palkinto on merkittävä tunnustus innovatiivisista tavoista käyttää uusia teknologioita opetuksen laadun ja oppimistulosten kehittämiseksi. Kansainvälinen tuomaristo valitsee vuosittain kaksi voittajaa, jotka molemmat saavat 25 000 dollarin suuruisen palkinnon. Vuoden 2020 palkinnon teemana on tekoälyn hyödyntäminen oppimistulosten laadun parantamisessa.

- Tämä maailmanlaajuinen tunnustus meidän tiimin intohimoiselle missiolle on upea asia. Oppimisen kehittämiseen tarvitaan koko yhteisö, ja me olemme opettajien, kentän ja tutkijoiden kanssa luoneet aivan ainutlaatuisen ekosysteemin Suomeen, joka on mahdollistanut paremmat oppimistulokset ja tutkimuspohjaisen opetuksen ketterän kehittämisen, toteaa oppimisanalytiikan keskuksen johtaja Mikko-Jussi Laakso.

ViLLE on verkossa toimiva oppimisjärjestelmä, joka antaa oppilaalle ja opettajalle välitöntä tietoa oppimisesta ja sen edistymisestä. Pääsääntöisesti automaattisesti arvioidut tehtävät tarjoavat opettajalle enemmän aikaa opetukseen ja tuen tarjoamiseen. Järjestelmän tekoäly tunnistaa ja ehkäisee opiskelijan oppimisvaikeuksia eri aihealueilla. ViLLE sisältää monipuolisesti interaktiivisia tehtäviä eri oppiaineista kuten matematiikasta, äidinkielestä ja kielistä, ja se soveltuu opetukseen peruskoulusta yliopistotasolle. Opetusjärjestelmää käyttää noin puolet suomalaisista kouluista ja sen avulla tehdään vuosittain yli 150 000 000 interaktiivista tehtävää.

- Teema on todella ajankohtainen, sillä koronapandemian aikana on syntynyt erilaista oppimisvelkaa. Olemme auttaneet tämän velan pienentämisessä pandemian alusta asti, kun kasvava joukko opettajia on ryhtynyt hyödyntämään kehittämiämme ViLLEn digitaalisia työkaluja helpottamaan työtaakkaa. Opettajatkin ovat todella väsyneitä tämän raskaan vuoden jälkeen, ja näiden työkalujen merkitys korostuu palatessamme normaaliin opetukseen. ViLLEn työkalut auttavat löytämään oppilaiden oppimisen haasteet ja luomaan heille yksilöllisempiä oppimiskokemuksia. Juuri nämä oppilaiden ja opettajien positiiviset kokemukset ovat meidän hyvien tulosten takana, Laakso täydentää.

Voittajat palkitaan syksyllä 2021 järjestettävässä palkintogaalassa Pariisissa.

Luotu 07.04.2021 | Muokattu 07.04.2021