Asiasana: pedagogiikka

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Koulutukset

Tarjoamme lääketieteellisen tiedekunnan opetus- ja ohjaushenkilökunnan tarpeisiin räätälöityä pedagogista koulutusta sekä lyhyempiä koulutustilaisuuksia. 

Järjestämme myös tiedekunnan perustutkinto-opiskelijoille valinnaisopintoja Lääketieteellisen pedagogiikan opintopolun sekä Opiskelutaidot -verkkokurssin muodossa.
 

MediOpe — koulutuksen kehittämisyksikkö

MediOpe-yksikön tehtäviin kuuluu sekä opettamisen ja opettajuuden että opiskelun tukeminen lääketieteellisessä tiedekunnassa. Yksikkö järjestää tiedekunnan opetushenkilökunnalle koulutusta, tukee opetuksen toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä koordinoi ja kehittää perustutkinto-opiskelijoiden mentorointiohjelmia ja tiedekunnan opiskelijapalautejärjestelmää. Yksikkö tukee myös opetussuunnitelmatyössä.

cLovid-projektin ensimmäinen opetuskokeilu osoittautui onnistuneeksi

17.01.2023

Kehitteillä olevan, verkkoa hyödyntävän cLovid-oppimisympäristön ensimmäinen opetuskokeilu osoittautui onnistuneeksi. useimmat osallistujista kokivat kahden tunnin purkuistunnon  erittäin hyödyllisenä ja toivoivat vastaavanlaista koulutusta uudestaan. – Kaikki oppimateriaali ja cLovid-projektin aikana kehitetetyt työkalut (OMERO ja PRISMA) annetaan vapaaseen käyttöön projektin päättyessä, yliopistotutkija Laura Helle opettajankoulutuslaitokselta kertoo.

Yliopisto-opettajuuteen kohdistuvat odotukset luovat työhön ristipainetta (Väitös: KM Reeta Lehto, 16.12., kasvatustiede)

Yliopisto-opettajan rooli on muuttunut voimakkaasti viime vuosikymmeninä. Yliopistossa opettavat ovat olleet pitkään ennen kaikkea tutkijoita, joilta ei ole perinteisesti vaadittu pedagogisia opintoja. Ymmärrys yliopistopedagogiikan merkityksestä on kuitenkin kasvanut viime vuosikymmeninä. Yliopisto-opettajuutta väitöstyössään tutkinut Reeta Lehto havaitsikin kuitenkin, että tutkimus- ja opetustehtävien väliä on yhä jännitteitä

Yksilölliset tunnekokemukset oppimistilanteessa ovat tilannesidonnaisia ja yhteydessä toisiinsa (Väitös: KM Tarja Pietarinen, 22.6.2021, kasvatustiede)

Opiskelijoiden yksilölliset tunnekokemukset ovat sidoksissa paitsi opiskelijaryhmään ja oppimissuoritukseen myös opettajan tunnekokemuksiin sekä toimintaan luokkahuoneessa. Tunnekokemuksien moninaisuus paljastuu kasvatustieteiden maisteri Tarja Pietarisen Turun yliopistolle tekemässä väitöstutkimuksessa. Pietarisen mukaan tunnekokemukset myös muuttuvat oppimistilanteen kuluessa.

Murtolukujen opetuskokeilu tuki matematiikassa heikommin menestyneitä oppilaita (Väitös FL Anu Tuominen, 28.5.2021, kasvatustiede)

Erilaisia visualisointitapojen, kuten opetusvälineiden, oppimispelien ja kuvien hyödyntäminen murtolukujen suuruuden oppimisessa auttaa erityisesti taitotasoltaan heikompia oppijoita. Tämän todisti  väitöstutkimuksessaan filosofian lisensiaatti Anu Tuominen, joka tutki kolmasluokkalaisten murtolukujen oppimista käyttäen interventiomenetelmää. Osa ryhmistä opiskeli perinteisen mallin mukaan, osa Tuomisen laatiman opetuskokeilun mukaisesti.

FUTE antaa opettajalle konkreettiset eväät designajattelun tuomisesta oppimiseen

23.10.2020

Miten designajattelu voisi auttaa oppimisessa? Tähän kysymykseen haettiin vastausta eurooppalaisessa tulevaisuuden koulutuksen toimintamallia etsivässä tutkimushankkeessa, jossa Suomesta mukana olivat Turun yliopiston kasvatustieteen tutkijat. Lopputuloksena syntyi FUTE-menetelmä, jonka voi ladata netistä maksutta käyttöön.