Kouluhyvinvointi

Hyvinvointi ja oppiminen kasvatus- ja opetusyhteisöissä

Koulutus toteuttaa Valtioneuvoston asetuksessa 1439/2014 määriteltyjä erikoistumiskoulutuksen yleisiä tavoitteita. Koulutuksen yleisenä tavoitteena on hyödyntää tutkimustietoa ja evidenssiin pohjautuvia malleja, jotka ovat erilaisten opetuskäytänteiden ja koulun kehittämistoimenpiteiden taustalla.

Lasten ja nuorten hyvinvointi koostuu monista palasista, joista yksi olennaisimmista on koulu. Onnistuneessa koulunkäynnissä toteutuvat kaikki lasten ja nuorten psykologiset perustarpeet eli yhteisöllisyys, autonomia ja kyvykkyydentunne. Koulun sosiaaliset suhteet tuovat yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunteita, omaehtoisuus itsenäisyyttä ja omien päämäärien tavoittelua ja uusien asioiden oppiminen kokemuksia onnistumisesta, osaamisesta ja kyvykkyydestä. Kaikkien tarpeiden toteutuminen vahvistaa hyvinvointia, oppimista ja merkityksellisyyden kokemusta eli tunnetta siitä, että on tärkeä ja että omalla olemassaololla ja toiminnalla on merkitystä myös muille.

Kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutuksia toteutettiin kaikkiaan neljä:

  • 1. vuosina 2016-2017
  • 2. vuosina 2017-2018
  • 3. vuosina 2018-2019
  • 4. vuosina 2019-2020

Erikoistumiskoulutus koostui seuraavista sisällöistä:

  • Oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen mahdollisuudet ja menetelmät
  • Hyvinvointi koulun toimintakulttuurissa
  • Koulutusjärjestelmä ja hyvinvointi
  • Turvallinen, hyvinvoiva ja terveellinen koulu
  • Kehittämishanke

 

KHV2