Hae tutkinto-opiskelijaksi! Avoimen väylän haku alkaa 13.3.2024

11.03.2024

Tiesithän, että yliopiston tutkinto-opiskelijaksi voi hakea montaa eri reittiä!

Turun yliopistoon on mahdollista hakea todistusvalinnassa ja tutkinto-ohjelmasta riippuen valintakokeiden kautta, avoimen yliopiston väylän haussa tai maisterihaussa. Toisesta korkeakoulusta tai tiedekunnasta siirtoa hakeville opiskelijoille on lisäksi omat siirtohakunsa.

Avoimen väylän haussa voit hakea, jos olet suorittanut opintoja avoimessa yliopisto-opetuksessa ja täytät muut hakukohteen valintaperusteet. Hauissa voidaan hyväksyä myös erillisellä opinto-oikeudella suoritetut opinnot. Avoimen väylä on tarkoitettu pääasiassa niille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa tai tutkinnon suoritusoikeutta.

Hakukohteita on kaikissa yliopiston tiedekunnissa, mutta kaikkiin tutkinto-ohjelmiin ei ole mahdollista hakea väylän kautta. Hakukelpoisuus, valintaperusteet sekä valintakiintiöt vaihtelevat tiedekunnittain ja myös hakukohteittain. Hakijalta ei yleensä edellytetä yleistä korkeakoulukelpoisuutta, esimerkiksi ylioppilastutkintoa, mutta joissakin hakukohteissa se tai jokin muu kelpoisuus on vaatimuksena. Opiskelijavalinta tehdään useimmiten opintojen määrän ja opintomenestyksen sekä hakijan kielitaidon perusteella. Myös muita valintaperusteita voidaan käyttää.

Avoimen väylän haku tehdään Opintopolku.fi-palvelussa 13.3. - 27.3.2024.

Kasvatusalan avoimen väylän haku on osa yliopistojen kevään toista yhteishakua, jonka aikataulu poikkeaa liitteiden toimitusaikojen osalta muusta avoimen väylän hausta. Tarkista tiedot hakuohjeista!

Muiden alojen hakukohteissa vaadittavien opintojen tulee olla suoritettuna ja kirjattuna opintosuoritusotteelle niin, että voit viimeistään ennen 31.5.2024 klo 15:00 liittää niistä todistuksen tai suoritusotteen hakemuksesi liitteeksi.

Oletko kiinnostunut sosiaalitieteistä? Sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan voi hakea todistusvalinnan lisäksi valintakoekurssin ja avoimen väylän kautta. Kurssivalintaan kuuluu Yhteiskunta tänään, kevät 2024 -verkkokurssi (5 op) ja näyttökoe. Maksuton kurssi järjestetään avoimena yliopisto-opetuksena 18.3. – 17.5.2024. Verkkokurssille ovat tervetulleita mukaan myös kaikki, jotka haluavat tutustua sosiaalitieteisin!

Lisätietoja opiskelijavalinnasta ja hakemisesta

Tarkista hakemista koskevat ohjeet ja aikataulut Opintopolusta. Ohjeita on koottu myös Turun yliopiston sivuille. Lisätietoja hakemisesta voit kysyä hakijapalveluista, ks. yhteystiedot avoimen väylän sivulta.

Luotu 11.03.2024 | Muokattu 11.03.2024