Hakijoiden kymmenen kysymystä yhteishausta

28.03.2019

Korkeakoulujen yhteishaku on käynnissä, mikä tarkoittaa sitä, että tänäkin keväänä kymmenet tuhannet nuoret havittelevat Turun yliopistosta unelmiensa opiskelupaikkaa. Todistuspisteet, useampaan kohteeseen hakeminen ja valintakokeeseen sekä opiskelupaikan hyväksymiseen liittyvät käytännön asiat askarruttavat erityisesti hakijoita.

Turun yliopiston kandidaatti- ja maisterikoulutuksiin haetaan korkeakoulujen yhteishaussa opintopolku.fi-verkkopalvelussa. Kevään haku päättyy keskiviikkona 3.4. klo 15.00.

Turun yliopistossa hakua koordinoi opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osasto. Hakijapalveluihin satelee keväisin roppakaupalla tiedusteluja hakemiseen liittyen sähköpostilla, puhelimitse sekä chat-palvelussa.

– Opiskelijavalinta uudistuu vuonna 2020, eikä se vielä juurikaan vaikuta tämän kevään hakuun. Hakijat ovat tästä hyvin tietoisia, koska meille ei ole tullut niin paljoa kyselyitä todistusvalinnasta ja muista uudistuksista vielä tänä keväänä, sanoo Turun yliopiston opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen.

Vuodesta 2020 lähtien yli puolet korkeakoulujen aloituspaikoista täytetään ylioppilastodistuksen perusteella. Jos hakijaa ei valita ylioppilastodistuksen perusteella, hän voi osallistua valintakokeeseen ja tulla sitä kautta valituksi.

Valintakoe ei saa edellyttää hakijalta pitkää valmistautumista, ja sen vuoksi valintakoeaineistot julkistetaan enintään kuukautta ennen valintakoetta.

– Tällä hetkellä opiskelijat valitaan vielä pääsääntöisesti ylioppilastodistuksen ja valintakokeen yhteispistemäärän perusteella ja osa pelkän valintakokeen perusteella. Joillekin aloille uusia opiskelijoita valitaan jo nykyisellään myös pelkkien todistusten perusteella, kertoo yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö

Kymmenen kysymystä yhteishausta

Turun yliopiston opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston hakijaneuvojat ovat koonneet alle yhteishakuun liittyen kymmenen hakijoiden yleisintä kysymystä vastauksineen.

Minulla on huono ylioppilastutkinto. Voinko hakea vain valintakokeen kautta ilman todistuspisteitä?

Sinut huomioidaan automaattisesti kaikissa valintatavoissa, joihin olet kelpoinen. Jos ylioppilastodistuksen pisteesi eivät riitä hyväksytyksi tulemiseen valintakokeen ja ylioppilastodistuksen yhteispisteissä, voit silti tulla valituksi pelkkien koepisteiden perusteella.

Voinko hakea samalla valintakokeella useampaan ohjelmaan tai yliopistoon?

Riippuu hakukohteesta ja alasta. Joillain aloilla on yliopistojen välistä yhteistyötä (yhteisvalinta), jolloin samalla kokeella voi hakea useaan kohteeseen.

Onko väliä, mihin järjestykseen hakulomakkeella laitan hakukohteet?

Järjestä koulutukset mieluisuusjärjestykseen siten, että ylimpänä lomakkeessa on ensimmäinen hakutoiveesi. Voit tulla valituksi vain siihen ylimpään hakutoiveeseen, johon pisteesi riittävät. Alemmat hakutoiveesi peruuntuvat. Sinulla on yhtäläinen mahdollisuus tulla valituksi mihin tahansa hakukohteeseesi, riippumatta sen järjestyksestä hakulomakkeessa.

Mistä löydän valintakoekirjallisuuden?

Valintakoekirjallisuus on kerrottu Opintopolku.fi-verkkopalvelussa kyseisen hakukohteen tiedoissa.

Tuleeko valintakokeeseen kutsua?

Yleensä ei tule. Kutsuja lähetetään opettajankoulutusten kaksivaiheisten valintojen soveltuvuuskoevaiheeseen.

En pääse valintakokeeseen ilmoitettuna valintakoepäivänä. Voinko tehdä kokeen toisena ajankohtana?

Et ikävä kyllä voi. Valintakokeet järjestetään yliopiston ilmoittamana ajankohtana ja tietyissä valintakoepaikoissa. Valintakokeiden ajat ja paikat on listattu nettisivuillemme.

Mihin luentosaliin minun tulee mennä valintakokeessa?

Tiedot päivitetään yliopiston verkkosivuston valintakokeet-sivulle noin viikkoa ennen koetta.

Koska opinnot alkavat syksyllä?

Ajankohta vaihtelee tiedekunnittain. Tieto päivitetään verkkoon uudelle opiskelijalle -sivulle niin pian kuin mahdollista.

Milloin ja miten saan tiedon valintojen tuloksista?

Yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään perjantaina 28.6. Kaikki hakijat saavat tuloskirjeen sähköpostiinsa.

Mihin mennessä minun tulee ottaa opiskelupaikka vastaan?

Jos saat tulokset viimeistään perjantaina 28.6., paikka tulee vastaanottaa maanantaihin 8.7. mennessä. Jos saat paikan varasijalta 28.6. jälkeen, noudata hyväksymisviestin ohjeita.

Heikki Kettunen
Kuva: Hanna Oksanen