Hoitotieteen laitos mukaan eurooppalaiseen tutkimuskonsortioon, joka edistää turvapaikanhakijoiden mielenterveyttä

04.01.2018

Mielenterveyshäiriöt ovat erittäin yleisiä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden keskuudessa ja tukipalvelujen saatavuus usein rajallista. Tilanteen parantamiseksi Euroopan unioni on myöntänyt liki kolmen miljoonan euron Horizon2020-rahoituksen eurooppalaiselle tutkimuskonsortiolle, joka testaa maailman terveysjärjestö WHO:n kehittämän itseapuohjelman tehokkuutta mielenterveyden edistämisessä. Turun yliopiston hoitotieteen laitos vastaa konsortiossa Suomen osuudesta.

Turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut maailmanlaajuisesti viime vuosina. On arvioitu, että jopa puolet turvapaikanhakijoista ja pakolaisista sairastaa mielenterveyshäiriötä. Monissa Euroopan maissa, Suomi mukaan lukien, turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten mielenterveyden tukemiseen keskittyneiden palveluiden saatavuus on rajallinen.

Erityisen haasteellinen tilanne on Euroopan raja-alueilla sijaitsevissa maissa kuten Turkissa, joissa mielenterveyspalvelut eivät pysty vastaamaan miljoonien turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten psyykkisen tuen tarpeisiin. Tarvitaankin tehokkaita ja terveydenhuollon resursseja vähän kuormittavia menetelmiä turvapaikanhakijoiden mielenterveyden tukemiseksi.

Euroopan unioni on myöntänyt 2,9 miljoonan euron suuruisen Horizon2020
-tutkimusapurahan Refugee Emergency: DEFining and Implementing Novel Evidence-based psychosocial interventions -hankkeelle, joka keskittyy pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden mielenterveyden tukemiseen ja mielenterveysongelmien ehkäisyyn Euroopassa.

Hanketta koordinoi Veronan yliopisto Italiassa ja Suomen osuudesta vastaa Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen professori Maritta Välimäki työryhmineen.

Hanke testaa itseapuohjelman tehokkuutta

Vuosien 2018–2020 aikana hankkeessa testataan, onko Maailman terveysjärjestö WHO:n kehittämä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden mielenterveyden tukemiseksi suunniteltu itseapuohjelma tehokas menetelmä ehkäisemään mielenterveysongelmien puhkeamista.

Testaus toteutetaan Suomen lisäksi Iso-Britanniassa, Italiassa, Itävallassa, Saksassa ja Turkissa. Partnerina hankkeessa on WHO:n lisäksi Tanskan Punainen Risti.

– Suhtautuminen hankkeeseen on ollut vastaanottokeskuksissa alustavasti hyvin myönteistä. Tarve turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten mielenterveyden tukemiseksi nähdään tärkeänä asiana, tutkimuksesta vastaava professori Maritta Välimäki kertoo.

TJ

Luotu 04.01.2018 | Muokattu 09.01.2018