IHMEC-hanke vie tartuntatautien torjunnan osaamista Saudi-Arabiaan

15.10.2018

Turun yliopiston koordinoimassa IHMEC-hankkeessa kolmen Itämeren maan osaamisklusterit tähtäävät yhdessä Lähi-idän rakennusmarkkinoille.

​Hankkeen delegaatio tapasi Suomen Saudi-Arabian suurlähettilään Antti Rytövuoren (kuvassa keskellä) Riadissa 14.10.2018.

​Vierailun aikana suurlähettiläälle kerrottiin suomalaisesta sisätilahygieniaosaamisesta ja IHMEC-hankkeesta, joka tähtää Saudi-Arabian rakennusmarkkinoille tarjoamalla ainutlaatuisia ratkaisuja maailmanlaajuisten tartuntatautiepidemioiden ehkäisemiseksi.

‒ Suomalaiset ovat edelläkävijöitä sisätilan hygieniaan liittyvissä kysymyksissä: Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö ja Satakunnan ammattikorkeakoulu ovat yhteistyössä laajan yritysverkoston kanssa tutkineet sisätilan hygieniaa parantavia ratkaisuja jo vuodesta 2012, kertoo hankkeen projektipäällikkö Tiina Mäkitalo-Keinonen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Saudi-Arabia on tekemässä laajaa terveydenhuollon uudistusta, joka on osa laajempaa Saudi Vision 2030 -ohjelmaa. Yksi ohjelman päätavoitteista on lisätä vuotuisten pyhiinvaeltajien määrää nykyisestä 8 miljoonasta 30 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoite edellyttää entistä parempaa tartuntatautien torjunnan osaamista, johon IHMEC-hanke pystyy vastaamaan.

Aiemmin kehityt sisätilan hygienian ohjeistukset ovat keskeinen osa vientiosaamista, jonka avulla yhteistyötä sauditoimijoiden kanssa avataan.

Suomen suurlähetystön tuki on tärkeä kontaktiverkoston luomisessa Saudi-Arabiassa. Tapaamisessa kuultiin, millä tavoin suurlähetystö voi auttaa hankkeen toimijoita jatkossa. IHMEC-hankkeessa ovat mukana suomalainen sisätilan hygienian klusteri, ruotsalainen materiaaliklusteri ja virolainen puu- ja moduulirakentamisen klusteri.

Maaliskuussa 2018 käynnistynyttä IHMEC-hanketta osarahoittaa Euroopan unionin Interreg Central Baltic -ohjelma. Hankkeen sivut löytyvät osoitteesta: www.ihmec.fi

Mariikka Whiteman

Luotu 15.10.2018 | Muokattu 15.10.2018