Ilari E. Sääksjärvi luennoi luonnon köyhtymisestä TSYKin lukiolaisille: ”noin miljoona lajia vaarassa kuolla sukupuuttoon”

15.05.2019

Turun yliopiston biodiversiteettitutkimuksen professori ja biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi vieraili maanantaina 13.5.2019 Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa järjestetyssä Kukan ja Flooran päivän tapahtumassa, jonka teemana oli luonnon monimuotoisuus. Sääksjärvi painotti puheenvuorossaan nuorille, että käynnissä oleva biodiversiteettikriisi on vakava uhka, mutta vielä on aikaa muuttaa suuntaa.

Viime viikolla julkaistu kansainvälisen luontopaneelin IPBES-raportti on Sääksjärven mukaan pelottava hälytyshuuto, joka osoittaa, että ihmisen täytyy muuttaa suhdettaan luontoon perustavalla tavalla. Raportin mukaan jopa miljoona eliölajia on vaarassa hävitä sukupuuttoon ihmisen toiminnan vuoksi.

– Olen itse sademetsätutkija, ja siinä ympäristössä tulee helposti mieleen ajatus, mihin näitä kaikkia lajeja maailmassa tarvitaan. Maapallo kuitenkin toimii niin, että täällä elämä ylläpitää elämää. Kasvit yhteyttävät ja tuottavat happea, hajottajat palauttavat aineet kiertokulkuun ja pörriäiset huolehtivat, että meillä kaikilla on ruokaa. Hieman kärjistäen IPBES-raportin viestin voi muotoilla niin, että jopa ihminen on vaarassa kuolla sukupuuttoon, Sääksjärvi totesi luennollaan.

Sääksjärven mukaan ihmisen toiminnan seurauksena lajeja kuolee sukupuuttoon tuhat kertaa nopeammin kuin muuten tapahtuisi. Hän vertasi ihmisen vaikutusta suureen meteoriittiin, joka iskeytyy maahan.

– Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, vaan ottaa se ennemmin haasteena. Olen varma, että tässä salissa istuu monta ihmistä, jotka tulevat vaikuttamaan maapallon tulevaisuuteen. Luonnon köyhtymiseen vaikuttavat syyt ovat onneksi tiedossa: nopea väestönkasvu, luonnonvarojen liikakäyttö, ihmisen herruus maa- ja merialueilla, eliölajien liiallinen hyödyntäminen, ilmastonmuutos, saastuminen ja vieraslajit, Sääksjärvi luetteli täydelle salille lukiolaisia.

Ilari E. Sääksjärvi on itsekin opiskellut Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa ja valmistunut ylioppilaaksi sieltä vuonna 1995. – Silloin ei vielä puhuttu ilmastonmuutoksesta saati biodiversiteettikriisistä mitään.

Biodiversiteettikriisi ja ilmastonmuutos puhuttavat lukiolaisia

TSYKin opiskelijakunta halusi järjestää luonnon monimuotoisuutta käsittelevän tilaisuuden jatkona maaliskuussa järjestetylle ilmastolakolle, johon moni lukiolainenkin osallistui. Kukan ja Flooran päivän tapahtuman tarkoituksena oli välittää lukiolaisille tietoa luonnon monimuotoisuuden merkityksestä ja tilasta.

– Ilarin luento oli todella hyvä ja mielenkiintoinen, sillä nämä asiat koskettavat nuoria juuri nyt. Me joudumme valitettavasti korjaamaan edellisten sukupolvien jälkiä. Ongelmien ehkäisyä edistää se, että nuorille annetaan tietoa, totesi opiskelijakunnan puheenjohtaja Frans Salminen luennon jälkeen.

Salmisen ja hänen opiskelukavereidensa Miverva Vuotin, Suvi-Maria Sirolan ja Tomi Päivänsäteen mukaan lukiolaiset keskustelevat biodiversiteettikriisistä ja ilmastonmuutoksesta sekä koulussa että vapaa-ajalla. Nuoret haluavat vaikuttaa näihin kehityssuuntiin, ja moni uskoo, että aiheet saattavat tulla heille vastaan myös työelämässä.

– Olen kiinnostunut vaikuttamisesta ja päätöksenteosta. Pidän tärkeänä, että luontoon kohdistuvat vaikutukset huomioidaan päätöksenteossa ja arvioidaan, mitä esimerkiksi haittaverolla voidaan saada aikaan. Hyvien ratkaisujen tekeminen pitäisi tehdä ihmisille helpoksi, Vuoti huomautti.

Miverva Vuoti, Suvi-Maria Sirola, Ilari E. Sääksjärvi, Tomi Päivänsäde ja Frans Salminen ajattelevat, että nuorten on tärkeää saada tietoa biodiversiteettikriisistä.

Teksti ja kuvat: Jenni Valta

Luotu 15.05.2019 | Muokattu 15.05.2019