Instrumentariumin Tiedesäätiöltä 224 000 euroa apurahoja Turun yliopiston tutkijoille lääketieteelliseen tutkimukseen

19.02.2024

Instrumentarium Tiedesäätiö on myöntänyt yhteensä 224 000 euroa apurahoja Turun yliopiston tutkijoille lääketieteelliseen tutkimukseen. Suurimman fellow-apurahan sai InFLAMES-tutkijatohtori Jonna Alanko.

Instrumentariumin Tiedesäätiö jakaa tänä vuonna lääketieteen, luonnontieteiden ja tekniikan tutkijoille apurahoja 1 400 000 euroa. Apurahoja myönnetään 38 henkilölle tai ryhmälle. Säätiön suurimman 150 000 euron apurahan saa kolme tutkijaa, joista yksi on Turun yliopiston tutkija.

Instrumentariumin Tiedesäätiön apurahat kohdentuvat lääketieteen ja lääketieteen tekniikan sekä niihin liittyvän luonnontieteellisen ja taloustieteellisen tutkimuksen tukemiseen.  Tiedesäätiön suurimman 150 000 euron Instrufoundation Fellow -apurahan saa Turun yliopistosta FT Jonna Alanko aiheella immuunisolujen navigointi muuttuneessa kudosympäristössä.

Alanko näkee apurahoilla tärkeän roolin osaamista ja resursseja vaativassa lääketieteellisessä tutkimustyössä. Alangon dendriittisoluihin keskittyvässä tutkimuksessa palkkojen ja mikroskoopin käyttökustannusten lisäksi solubiologin maksettavaksi tulevat myös monet eri reagenssiaineet sekä muita arkisia käytännön kuluja.

– Dendriittisolut vartioivat kudostemme hyvinvointia ja kuljettavat taudinaiheuttajat immuunipuolustuksemme käsittelyyn. Dendriittisolut liikkuvat kudosten soluväliaineessa, jonka muutoksia on havaittu erilaisissa autoimmuunitaudeissa. Fellow-apurahan turvin pääsemme vihdoin tutkimaan, miten muuttunut kudosympäristö vaikuttaa dendriittisolujen ja niiden ohjaamien muiden immuunisolujen toimintaan ja sitä kautta taudin kehittymiseen. Ilman apurahaa tämä ei olisi ollut mahdollista, ja nyt voin jatkaa tutkimusta InFLAMES-kauteni jälkeenkin, Alanko kiittää saamaansa tukea.

Väitöskirjatyöhön säätiö myönsi apurahaa yhteensä 540 000 euroa 26 tutkijalle. Turun yliopistoon väitöskirja-apuraha myönnettiin neljälle väitöskirjatutkijalle.

Kaikki Turun yliopiston apurahan saajat:

• Jonna Alanko, fellow-apuraha: Immuunisolujen navigointi muuttuneessa kudosympäristössä, 150 000 €
  • Veera Ojala, vaitöskirja-apuraha: Predictive value of recurrent cancer-associated ERBB4 mutations for clinically used pan- ERBB inhibitors, 12 000 €
  • Sanja Vanhatalo, väitöskirja-apuraha: Akuutin umpilisäketulehduksen mikrobiologinen etiologia, 18 500 €
  • Niki Jalava, väitöskirja-apuraha: Luustoaineenvaihdunnan yhteys lihavuuteen ja diabetekseen: luu hormonaalisena elimenä, 15 000 €
  • Behnoush Gustafsson, väitöskirja-apuraha: Population determinants of epicardial adipose tissue and its associations with diastolic dysfunction, diminished cardiovascular health and fatty liver disease in early adulthood, 28 500 €

Instrumentariumin Tiedesäätiön tarkoituksena on edistää ja tukea maamme lääketieteen sekä teknisten ja luonnontieteiden laitteisiin ja menetelmiin liittyvää tutkimustyötä sekä näiden alojen taloustieteellistä tutkimusta.

Luotu 19.02.2024 | Muokattu 19.02.2024