Juhlaluento: lähes 100 vuotta saksan kielen korkeinta koulutusta Turun yliopistossa

01.09.2020

Turun yliopiston saksan kielen oppiaine juhlistaa 100-vuotista Turun yliopistoa starttaamalla uuden akateemisen perinteen, saksan kielen juhlaluennon. Luento juhlistaa samalla uuden lukuvuoden aloittamista. Syksystä 2020 alkaen juhlaluento pidetään jokaisen uuden lukuvuoden alussa, kun uudet saksan kielen opiskelijat saapuvat yliopistoon.

- Saksan kielen juhlaluennolla haluamme juhlistaa ja tehdä näkyväksi sitä innostavaa opetus- ja tutkimustyötä, jota me saksan kielen opettajat ja tutkijat saamme päivittäin tehdä mielenkiintoisen saksan kielen ja saksankielisen kulttuurin parissa. Juhlaluennon kohderyhmänä ovat saksan kielen opiskelijat. Juhlaluento on meille keino jakaa innostustamme saksan kielestä opiskelijoiden kanssa, kertoo saksan kielen professori Leena Kolehmainen.

Työelämänäkökulmia ja historian havinaa

Syksyllä 2020 juhlaluennon pitäjäksi on kutsuttu filosofian tohtori Christine Becker, joka opettaa ja tutkii saksan kieltä Tukholman yliopistossa. Juhlaluennon jälkeen ohjelmassa on kaksi lyhyempää juhlapuheenvuoroa, jotka nostavat esiin saksan kielen työelämänäkökulmia.

Ensimmäinen saksan kielen professuuri perustettiin Turun yliopistoon vuonna 1925 eli viisi vuotta uuden yliopiston perustamisen jälkeen. Saksan kielen opetusta Turun yliopistossa oli annettu kuitenkin jo edellisenä vuotena 1924. Juuret ovat kuitenkin vieläkin vanhemmat Turussa, sillä jo Kuninkaallisessa Turun Akatemiassa oli mahdollista opiskella saksaa 1680-luvun lopulta lähtien.

- Saksan kielellä on historiallisesti tärkeä merkitys suomalaisille. Vaikutteet saksankieliseltä kielialueelta ovat kaikkina aikoina muovanneet suomalaista kulttuuria ja tiedettä ja jättäneet jälkensä myös suomen kieleen. Saksankielisen kulttuurialueen moninaisuus yllättää monet opiskelijat kuten myös se, miten tärkeä kieli saksa on ollut Suomessa ja edelleen on, toteaa saksan kielen apulaisprofessori Minna Maijala.

Saksan kielen juhlaluento on avoin kaikille kiinnostuneille

Historian ensimmäinen saksan kielen juhlaluento pidetään keskiviikkona 16.9.2020 klo 14.15–16.00. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille, ja se järjestetään Zoom-webinaarina: https://utu.zoom.us/s/67229362810.

• Tilaisuuden avaus: professori Leena Kolehmainen
  • Juhlaluento: Filosofian tohtori Christine Becker (Tukholman yliopisto): Straßennamen, Klingelschilder, Aushänge – Was sagen uns diese sprachlichen Zeichen über Berliner Kultur
  • Juhlapuheenvuoro: Filosofian maisteri, Aue-säätiön toiminnanjohtaja Johanna Hovilainen: Deutschstudierende im Arbeitsleben - Alternativen zum Lehren, Übersetzen und Dolmetschen
  • Juhlapuheenvuoro: Humanististen tieteiden kandidaatti Saana Nieminen (Turun yliopisto): Business Finland-Praktikum - Welche Kenntnisse sind wichtig im internationalen Business?

Tilaisuuden järjestämistä tukee taloudellisesti Aue-säätiö, joka edistää saksankielisen Euroopan tuntemusta.

Saksan kielen oppiaine toivottaa kaikki kiinnostuneet tervetulleiksi mukaan seuraamaan tapahtumaa!

Luotu 01.09.2020 | Muokattu 01.09.2020