Kaikille avoin luentosarja valottaa Turun yliopiston historiaa tiedekunta kerrallaan

04.03.2020

Juhlavuoden kunniaksi Turun yliopisto järjestää kaikille avoimen Studia Generalia -luentosarjan Turun kaupunginkirjaston Studiossa. Yhdeksänosaisessa luentosarjassa tutustutaan yliopiston historiaan, tämän päivän kiinnostavimpiin tutkimusaiheisiin ja opiskelijoiden elämään. Ensimmäinen luento pidetään torstaina 5. maaliskuuta.

Turun yliopisto perustettiin kansalaiskeräyksen voimin vuonna 1920 maailman ensimmäiseksi suomenkieliseksi yliopistoksi. Yliopiston syntyhistoriaa kuvaa tunnuslause Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle. Luentosarja kertoo, mitä tuo lahja on tuottanut.

Sarja alkaa yliopiston historiaa esittelevällä osuudella. Poliittisen historian professori Vesa Vares tuntee Turun yliopiston historian läpikotaisin, ja hänen kirjoittamansa Turun yliopiston historia on julkaistu juuri helmikuun lopussa. Luennolla Vares kertoo mielenkiintoisimpia yksityiskohtia opetuksesta, tutkimuksesta ja elämästä yliopistossa.

Ensimmäisen luentokerran jälkeen jokainen Turun yliopiston seitsemästä tiedekunnasta esittäytyy yhden tutkimushankkeensa tai teeman kautta. Ensimmäiseksi esittäytyy humanistinen tiedekunta. Luennoilla käsitellään monenlaisia aiheita tekoälystä perustuslakiin ja unista moderneihin oppimisympäristöihin.

Sarjan viimeisellä luennolla TYY 100 vuotta -työryhmän tutkijat kertovat, millaista yliopisto-opiskelijoiden elämä Turussa on ollut kuluneen sadan vuoden aikana. Yliopisto perustettiin vuonna 1920, mutta opetus pääsi käyntiin kesällä 1922. Silloin perustettiin myös Turun yliopiston ylioppilaskunta eli TYY, johon kaikki opiskelijat kuuluvat.

Luennot pidetään Turun kaupunginkirjaston (Linnankatu 2) Studiossa. Ensimmäinen luento on torstaina 5.3 kello 16.00. Sen jälkeen luennot pidetään maalis-huhtikuun ajan tiistaisin kello 18.00.

Luentosarjaan liittyy maaliskuussa kaupunginkirjastossa esillä oleva Turun yliopiston 100-vuotisnäyttely.

> Luentosarjan ohjelma

Lisätietoja sähköpostitse: viestinta@utu.fi