Kaisa Matomäelle vuoden 2016 akatemiapalkinto

21.11.2016

Turun yliopiston matematiikan laitoksella työskentelevä akatemiatutkija Kaisa Matomäki saa Suomen Akatemian akatemiapalkinnon tieteellisestä rohkeudestaan. Akatemian mukaan Matomäki on työssään osoittanut poikkeuksellista tieteellistä rohkeutta, luovuutta tai ennakkoluulottomuutta.

​Akatemian mukaan Matomäki on yksi maailman parhaista analyyttisen lukuteorian tutkijoista. Analyyttisellä lukuteorialla, erityisesti alkulukuihin liittyvällä tutkimuksella, on pitkä historia ja alalla on klassisia avoimia ongelmia. Toisaalta ala on ajankohtainen useiden viimeaikaisten läpimurtojen takia, joista osa liittyy Matomäen tutkimukseen. Matomäen erikoisalaa ovat alkuluvut, joita voidaan luonnehtia lukujen rakennuspalikoiksi.

Yksi Matomäenkin tutkima alkulukuongelma on niin sanottu Goldbachin konjektuuri, joka väittää, että jokainen viittä suurempi kokonaisluku on kahden tai kolmen alkuluvun summa.

– Teen puhdasta perustutkimusta. Alkulukuja kyllä käytetään hyväksi esimerkiksi kryptografiassa, mutta oma tutkimukseni ei liity suoraan salausmenetelmiin. Joskus tulevaisuudessa tutkimustani voidaan ehkä hyödyntää myös siinä yhteydessä, Matomäki kertoo.

Palkintoperusteissaan Akatemia toteaa, että Matomäki on edennyt määrätietoisesti tutkimusalallaan ja saavuttanut paljon nuoreen ikäänsä nähden. Hänen julkaisuprofiilinsa on erittäin korkea määrällisesti ja laadullisesti: hänen kolmisenkymmentä julkaisuaan ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton ja vieneet olennaisesti eteenpäin monien arvostettujen lukuteoreetikkojen aiempia töitä. Hän valitsee aiheensa rohkeasti ja käyttää epätavanomaisia menetelmiä niitä tutkiessaan.

Akatemia myönsi toisen akatemiapalkinnon, sen sai Helsingin yliopiston akatemiatutkija Hélder A. Santos tutkimuksensa yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Akatemia myöntää akatemiapalkinnot neljättätoista kertaa. Palkinto on Miia Liesegangin suupuhallettu lasiteos nimeltä Hetki.

>> Lue myös: Kaisa Matomäki palkittiin kansainvälisesti työstään alkulukujen parissa

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen