Kansainvälisillä korkeakouluopiskelijoilla yli 70 koronatartuntaa Turussa

18.03.2021

Turussa on todettu runsaasti koronatartuntoja kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden keskuudessa. Koronalle on altistunut ainakin parisataa henkeä. Tilanne on erittäin vakava.

Turun kaupungin tartuntatautiviranomaiset ovat selvittäneet tartuntaketjuja. Jäljitystyö on vielä kesken. Tartuntojen ja altistumisten määrä tulee todennäköisesti vielä kasvamaan.

Suuria tartuntaryppäitä on todettu seuraavissa kohteissa:

• Turun Ylioppilaskylä, useat kohteet sekä itä- että länsipuolella
  • Turun kaupungin omistama Retrodom Luolavuoressa
  • Ylioppilaskyläsäätiön asuntola Krööpilänkadulla Varissuolla

Koronapositiiviset henkilöt ovat oleilleet myös seuraavissa kohteissa:

• Old Irish Bar 6.3.
  • Espresso House Hansa 7.3.
  • Educarium Campus Sport Gym 11.3.
  • Ylioppilaskylän sauna 11.3.
  • Turku International School 12.3.

– Tilanteen vaikeus selvisi eilen. Tartuntoja ja altistumisia on tapahtunut laajalti esimerkiksi opiskelijoiden yhteisasumisessa, jossa virus leviää helposti, sanoo tartuntataudeista vastaava lääkäri Jutta Peltoniemi Turun kaupungilta.

Yliopisto suhtautuu asiaan vakavasti

Turun yliopiston rehtori Jukka Kola toteaa, että yliopisto suhtautuu käsillä olevaan tilanteeseen erittäin vakavasti. Yliopisto ja ammattikorkeakoulu viestivät asiasta yhteistyössä tartuntatautiviranomaisen kanssa 17.3. Aamulla 18.3. vaihto-opiskelijoille järjestettiin etäinfotilaisuus, jossa puhuivat ja opiskelijoiden kysymyksiin vastasivat korkeakoulujen edustajat, tartuntatautiviranomainen ja Lounais-Suomen poliisin edustaja.

Yliopistolla on jo pitkään ollut käytössä hyvin tiukat koronasuojaustoimet, ja koko yhteisölle on viestitty koronatilanteesta ja suojatoimenpiteiden noudattamisesta aktiivisesti suomeksi ja englanniksi. Vaihto-opiskelijoille on jatkuvasti suunnattu myös kohdennettua koronaviestintää. Kola korostaa, että suurin osa vaihto-opiskelijoista on noudattanut koronaohjeita hyvin.

– Nyt kaikki tarmo on laitettava siihen, että tartuntaketjut saadaan katkaistua ja että sairastuneet sekä altistuneet pysyvät karanteenissa ja saavat tarvitsemansa ruokahuollon ja muut välttämättömät palvelut kotiovelle. Tilanne on ratkaistavissa vain korkeakoulujen ja niiden opiskelijoiden, kaupungin, viranomaisten ja muiden toimijoiden hyvällä yhteistyöllä, Kola sanoo.

Yliopiston koronajohtoryhmä päättää 19.3. jatkotoimenpiteistä yliopistolla.

Kyseessä herkästi leviävä muuntunut virus

Kyseessä näyttää olevan muuntunut koronavirus, joka leviää erittäin herkästi. Siksi on erityisen tärkeää, että kaikki aikuiset noudattavat tilanteeseen liittyviä suosituksia ja rajoituksia. Aikuisten väliset kontaktit on rajattava minimiin.

Jos epäilet altistuneesi virukselle korkeakouluopiskelijoiden epidemiaryppäässä, jää omaehtoiseen karanteeniin ja hakeudu koronatestiin. Sama pätee tilanteisiin, joissa yhteisasumisessa jollakulla todetaan koronavirus.

– Jokaisella aikuisella on nyt vastuu tilanteesta. Kukaan ei voi ajatella, että joku muu hoitaisi asian. Jokaisen pitää olla vastuullinen – sen aika on nyt, Peltoniemi korostaa.

Koronantorjuntabussi tekee koronatestejä Ylioppilaskylässä la-su 20. – 21.3. klo 11-14 osoitteessa Inspehtoorinkatu 3 C. Bussissa pääsee maksuttomaan koronavirustestiin ilman erillistä lähetettä. SPR on mukana tukemassa toimintaa.

Vaihto-opiskelijoille viestitään tehostetusti

Kaikki Turun korkeakoulut ovat tiedottaneet koronasta ja koronaohjeista vaihto-opiskelijoille omissa kanavissaan pandemian alusta lähtien.

Nyt kansainvälisille opiskelijoille suunnataan tehostettua koronaviestintää sekä korkeakoulukohtaisesti että yhteisesti Opiskelijakaupunki Turku -verkoston kanavissa. Kansainvälisille opiskelijoille järjestettiin myös etäinfotilaisuus torstaina 18.3.

Lisäksi Ylioppilaskylän talojen ilmoitustauluille ja yleisiin tiloihin on lisätty monikielistä viestintää ja varoituksia.

Lisätietoja:

Jutta Peltoniemi, tartuntataudeista vastaava lääkäri, p. 040 595 3682

Tiedot tartuntapaikoista ja -määristä tarkentuvat sivulle: turku.fi/koronatartunnat

> Yliopiston ohjeet koronavirustilanteessa

Mahdolliset lisätietotiedustelut ja kysymykset pyydetään ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse osoitteeseen koronainfo@utu.fi.

Aiemmin tästä aiheesta: Runsaasti koronatartuntoja turkulaisilla korkeakouluopiskelijoilla (17.3.2021)

Luotu 18.03.2021 | Muokattu 22.03.2021