Kasvibiologian kansainväliset huippututkijat kokoontuvat Turussa järjestettävään kongressiin

18.06.2018

Kongressi kokoaa yhteen kasvibiologian mallikasvina tunnettua lituruohoa tutkimuksessaan hyödyntävät maailman huippututkijat. Logomossa 25–29.6.2018 järjestettävään kongressiin saapuu noin 600 kasvibiologian tutkijaa.

​ICAR-kongressi (International Conference on Arabidopsis Research) järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Pohjois-Euroopassa. Turun, Helsingin ja Oulun yliopistojen järjestämän tapahtuman kansainväliset vieraat pääsevät korkeatasoisen tieteellisen ohjelman lisäksi kokemaan yöttömän yön ja Turun saariston kauneuden.

Kongressin teemana on lituruoho (Arabidopsis thaliana), joka on pieni tienvarsilla viihtyvä rikkaruoho. Lituruohosta ei ole hyötyä esimerkiksi maatalouden kannalta, mutta sillä on keskeinen rooli kasvibiologian tutkimuksessa.

– Vaikka lituruoho itsessään onkin taloudellisesti arvoton kasvilaji, sen pienehköä genomia sekä tietokantoihin kaikkien saataville järjestettyjä genomisia työkaluja hyödyntäen tutkijat ovat pystyneet selvittämään perustavanlaatuisia kasvien kasvuun, kehitykseen ja stressinsietokykyyn liittyviä mekanismeja. Lituruoholla tehty tutkimus on siten huomattavasti edesauttanut taloudellisesti arvokkaiden puu- ja viljelylajien tuotantotehokkuuden parantamiseen tähtäävää tutkimusta, sanoo Turun yliopiston biokemian laitoksen yliopistonlehtori Saijaliisa Kangasjärvi, joka on ollut mukana kongressin järjestelyissä.

Kongressin yhteydessä järjestetään keskiviikkona 27.6. klo 17–18 yleisöluento, joka avaa yleisölle kongressin sisältöä. Helsingin yliopiston professori Jaakko Kangasjärven luennon otsikko on ”Miksi pieni lituruoho (Arabidopsis) on niin tärkeä kasvitutkimukselle?”. Luento pidetään Radisson Blu Marina Palacessa, 2. kerros, kokoustila Lähde.

Turun kaupunki on avustanut tapahtuman suunnittelussa ja markkinoinnissa.

Lituruohoa hyödynnetään muun muassa tutkimuksessa, joka pyrkii parantamaan puu- ja viljelylajien tuotantotehokkuutta.

>> Suuri kasvibiologian alan kongressi Logomossa

JV