Kati Suomi on Porin yliopistokeskuksen vuoden tutkija, Rami Mähkästä vuoden tiedeviestijä

30.09.2020

Porin yliopistokeskuksen TiedeAreena-tapahtumassa palkitaan vuosittain vuoden tutkija ja vuoden tiedeviestijä. Tänä syksynä vuoden tutkijaksi valittiin markkinoinnin yliopisto-opettaja Kati Suomi. Vuoden tiedeviestijä on yliopisto-opettaja Rami Mähkä kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelmasta. Suomi ja Mähkä työskentelevät Turun yliopiston Porin yksiköissä.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön yliopisto-opettaja Kati Suomi julistettiin Porin yliopistokeskuksen vuoden tutkijaksi TiedeAreena-yleisötapahtumassa 25.9.2020. Valinnan teki Porin yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmä yliopistokeskuksen yksiköiden ehdotusten pohjalta.

Vuoden tutkijan valinnassa korostettiin tänä vuonna tutkijan erityisen huomattavaa ja korkeatasoista julkaisutuotantoa sekä aktiivisuutta ja näkyvyyttä Porin yliopistokeskuksen toiminnassa. Perusteluissa mainitaan, että Kati Suomen julkaisutuotanto on esimerkillisen monitieteistä. Markkinoinnin lisäksi Suomi operoi matkailututkimuksen sekä yliopistokoulutuksen tutkimuksen foorumeilla.

Kati Suomen julkaisut on tehty yhteistyönä sekä Porin yliopistokeskuksen tutkijoiden että muiden yliopistojen kotimaisten ja kansainvälisten tutkijoiden kanssa. Suomi on myös ansioitunut bränditutkimuksen popularisoinnissa esimerkiksi lukiovierailujen muodossa sekä antanut asiantuntijakommentteja ja haastatteluja eri medioille. Hän on ansiokkaasti kehittänyt Porin yliopistokeskuksen tutkimusta toimiessaan Porin yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmässä jäsenenä, sihteerinä (2015–2017) sekä puheenjohtajana (2016–2017).

Vuoden tiedeviestijäksi Porin yliopistokeskuksen viestintäryhmä valitsi yliopisto-opettaja Rami Mähkän, joka työskentelee kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelmassa. Mähkän valinnassa korostettiin uuden työntekijän aktiivisuutta koko Porin yliopistokeskuksen näkyvyyden edistämiseksi niin lehdistössä, toiseen asteen oppilaitoksissa kuin Satakunnan korkeakoulukentällä.

Porin yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmä on valinnut vuoden tutkijan vuodesta 2006 lähtien. Vuoden tiedeviestijä valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. TiedeAreenassa julkistetaan lisäksi toisen asteen oppilaitosten opiskelijoiden Akateeminen karhu -tiede- ja taidekilpailun voittaja.

Kuvat: Päivi Elonen

Luotu 30.09.2020 | Muokattu 30.09.2020