Kauppakorkeakoulun opiskelijatiimi voitti Googlen hakusanamainontakisan Euroopan sarjan

05.09.2013

Tiimi osallistui nettimarkkinointikampanjalla, joka toteutettiin digitaalisen markkinoinnin kurssilla. ”Käytäntö todellakin opettaa parhaiten”, sanovat voittajat.

Turun kauppakorkeakoulun digitaalisen markkinoinnin kurssilaiset osallistuivat viime keväänä Googlen kansainväliseen hakukonemarkkinointikilpailuun, jossa suunnitellaan ja toteutetaan hakusanamainoskampanja oikealle yritykselle. Kisassa opiskelijatiimit saavat Googlelta käyttöönsä 250 dollaria, joilla kampanjaa pyöritetään kolmen viikon ajan.

Koko kilpailussa oli mukana tuhansia joukkueita. Kaksi tiimiä kauppakorkeakoulusta pääsi kisan Euroopan sarjan finaaliin, jonka Nina Tapion luotsaama joukkue voitti. Voittoisa tiimi kisasi kampanjalla, jonka se suunnitteli gTIE-nimisen yrityksen tuotetarjonnan ympärille.

Yhteistyö oikean yrityksen kanssa inspiroi

Hakukonemarkkinoinnissa sekä mainoksen että hakutuloksen tulee vastata käyttäjän tekemää hakua.

‒ Yritys valmistaa täysin uudenlaisia asusteita, luovia koruja ja kaulavaatteita. Tämä oli haasteellista kampanjan kannalta, sillä kovin moni Suomessa googleta kaulavaatteita, Nina Tapio sanoo.

Tiimin jäsen Iida Vanhanen valaisee, että yrityksen toimiala vaikuttaa siihen, kuinka kilpailtuja relevantit hakusanat ovat.

‒ Näimme paljon vaivaa tiivistääksemme yrityksen luovuuden toimivaan AdWords-kampanjaan. Aidon kampanjan tekeminen vaati huolellista tutustumista käytännön digimarkkinointiin.

Uraauurtava kurssi saa kiitosta

Tohtorikoulutettava Joni Salminen kauppakorkeakoulun markkinoinnin aineesta vetää digitaalisen markkinoinnin kurssia.

‒ Käytännön projektit osana opetusta ovat tärkeitä opitun teorian soveltamisessa, joka muuten jää viiveellä valmistumisen jälkeiseen työelämään. Opiskelijatiimit menestyivät hienosti ja tekivät todella hyvää työtä.

Kauppakorkeakoulussa digitaalisen markkinoinnin kurssi järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Aiheen ajankohtaisuus näkyy myös kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen aineen järjestämän verkkoliiketoiminnan kurssin suosiossa.

‒ On hienoa, että kursseja ollaan valmiita uudistamaan ennakkoluulottomasti. Meidän on täällä tärkeää pysyä aallon harjalla sen suhteen, mikä yrityksiä kiinnostaa, Salminen sanoo.

Tuoreet näkökulmat opetuksessa saavat kiitosta opiskelijoilta.

‒ Tämä on ollut hyödyllisin, opettavaisin ja inspiroivin kurssi! Käytäntö todellakin opettaa parhaiten, ja teoria saa uuden merkityksen, kun sitä voi reaaliajassa soveltaa todelliseen projektiin, Iida Vanhanen kehuu.

Tiimiin kuuluivat Nina Tapion ja Iida Vanhasen lisäksi Laura Aho, Saana Häkkinen ja Veera Engren.

Lisää aiheesta:

>> Lisätietoa ja tulokset Google Online Marketing Challenge -kilpailusta Google Student Blog -sivustolta

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: