Kauppakorkeakoulun vuoden gradu tarjoaa uutta näkemystä osakesalkun hoitoon

05.05.2014

Mika Hannulan laskentatoimen ja rahoituksen aineessa tekemä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhtä rahoitusalan keskeisimmistä haasteista: varojen sijoittamista niin, että saavutetaan paras mahdollinen tuoton ja riskin kombinaatio.

​Vuoden 2013 graduksi valittu opinnäyte valmistui viime vuoden alkupuolella. Nyt Mika Hannula työskentelee tohtorikoulutettavana laskentatoimen ja rahoituksen laitoksella. Väitöstutkimuksen aiheena ovat sijoittamiseen liittyvät päätöksentekoprosessit.

​Turun kauppakorkeakoulun vuoden 2013 parhaaksi pro gradu -tutkielmaksi on valittu Mika Hannulan laskentatoimen ja rahoituksen tutkielma Portfolio selection in the Black-Litterman framework, Trading strategy based on analysts recommendations applied to the constituents of the DAX 30 index.

Hannula tarkastelee gradussaan osakeportfolion valintaa eri sijoitusstrategioiden valossa. Keskeisinä tutkimuskohteina ovat markkinoilla olevan informaation hyödyntäminen sijoituspäätöksenteossa sekä olemassa olevien portfoliomallien ja empiirisen rahoitusdatan parempi yhteensovittaminen.

‒ Hannula on työssään oivallisesti hyödyntänyt analyytikkojen antamia sijoitussuosituksia näkemysten pohjana ja mallin testauksen taustana. Tulokset antavat alustavaa tukea aktiiviselle näkemysten hyödyntämiselle sijoitussalkun hoidossa, ja tutkielman tuloksilla onkin selkeä käyttökohde käytännön sijoitustoiminnassa, sanoo gradun ohjaaja, rahoituksen professori Mika Vaihekoski.

Vuoden gradun valinneen toimikunnan lausunnon mukaan Hannulan pro gradu -tutkielma on kokonaisuutena arvioiden haastava ja toteutuksena varsin perusteellinen.

Gradusta kohti väitöskirjaa

Vuonna 2008 opintonsa aloittanut Mika Hannula työskentelee tällä hetkellä tohtorikoulutettavana Turun kauppakorkeakoulun laskentatoimen ja rahoituksen laitoksella. Hannula kertoo, että tutkimuksen tekeminen alkoi tuntua varteenotettavalta uravaihtoehdolta graduvaiheessa.

‒ Minulle on luontevaa opetella uutta ja soveltaa oppimaani. Panostin graduuni, mutta prosessi ei tuntunut raskaalta. Tutkijanverta saattaa siis virrata suonissani, Hannula hymyilee.

Hannula jatkaa väitöskirjansa työstämistä gradun teemoista mutta laajemmassa viitekehyksessä. Tarkoitus on mallintaa sijoittamiseen liittyviä päätöksentekoprosesseja.

‒ Taloustieteissä on mallinnettu ihmisten toimintaa, mutta usein sillä oletuksella, että ihmiset tekevät päätöksiä kylmän viileästi. Teorioissa on kuitenkin puutteita, joita nyt on tarkoitus paikata käyttäytymistieteellisellä rahoituksen tutkimuksella.
Tutkimustyön lisäksi Hannula opettaa: tänä keväänä on ollut käynnissä oma graduryhmä. Hannula iloitsee siitä, että saa jakaa nyt tuoreeltaan kokemuksiaan onnistuneesta graduprosessista.

Hannula haluaa kiittää graduohjaajaansa Mika Vaihekoskea, joka jatkaa Hannulan väitöstyön ohjaajana. Hän lisää, että toisena graduohjaajana toiminut tohtorikoulutettava Tommi Sjöblom on sittemmin toiminut arvokkaana vertaistukena myös tutkijanuran alkutaipaleella.

‒ Ylipäätään täällä on hyvä ilmapiiri ja ympäristö on antaa keskittyä tutkimustyöhön, Hannula sanoo.

Taru Suhonen

Luotu 05.05.2014 | Muokattu 05.05.2014